خلاصه ماشینی:
بهزاد گلپایگانی نیز در همین جریان و همین گروه 1335-36-37-38 جای دارد و بیگمان یکی از مستعدترین شاگردان همین خانم گرامی است؛ چراکه تواناترین و ملتفتترین و متوجهترین شاگرد آتلیه خانم ریاضی بود، چه در طراحی و در کمپوزیسیون و جسارت و فرم و هارمونی و شیدایی به کار نقاشی و بهویژه و بهویژه در امر پرزانتاسیون و ارائه، که این آخری بهتنهایی یکهنر ناب است!
بههرروی، نوآوریها و بذل سلیقههای منحصربهفرد بهزاد در صفحهآراییهایش در مجلات گوناگون و دستیابیهایش به فرم حروف سربی چاپخانهای و استفاده آزاد و آسان از این حروف برای روی جلد کتابهای جیبی در مؤسسه فرانکلین و دوریجستن از ایماژها، راههایی بود که پیش پای نسلهای پشت سرش نهاد: آغاز تایپوگرافی فارسی.
بهآسانی میتوانستی او را همچون پژوهشگران پیگیر ماجراجو بخوانی: - ثبتنام و رفتن به غواصشدن؛ - سوزاندن آثارش در واکنش به سخنان زندهرودی در خانة خود؛ - بهیکباره رهاکردن دانشکده هنرهای تزئینی؛ - راهیشدن به پاریس با جیب خالی؛ - رهاکردن مدرسه هنر پاریس؛ - ششسال اقامت در شهر گران پاریس، بیپشتوانه؛ - رهاکردن شغل بسیارارزشمند طراحی برای پارچههای ابریشم در یکمؤسسه پاریسی و آمدن به تهران؛ - حضور پرشور در جنبش دانشجویی 1968 پاریس؛ - بهنمایشدرآوردن یکتابلو متفاوت با رنگ سرخ روی زمینة سیاه شاید بهیاد سیاهکل؛ - واله شخصیت چهگوارا از یک سو و شیدای مهاتما گاندی از سوی دیگر؛ گلپایگانی موسیقی ایرانی را بسیاردوست داشت.
در تمامی آنچه در آن سالها دربارة بهزاد گلپایگانی نوشته شده است، این دوخط تنها اشارهای است به کار گرافیک او؛ چون اغلب نقدها و نوشتهها و گفتوگوها، که تعدادش زیاد هم نیست، حول آثار تجسمی و نقاشیهایش میگردد.