خلاصه ماشینی:
قرنهای بعد از کارهای کاریکاتورمانند لئوناردو تقلید بسیاری بهصورت چاپ سنگی ویا اچینگ اجرا شده است، ولی این طراحیها بیشتر برای تماشای دوستان و افراد معدودی بوده است ویا به حکم صاحب قدرت ویا شخص ویژهای سفارش داده شدهاند.
در موزة متروپلیتن نیویورک برای اولینبار نمایشگاه مفصلی از کاریکاتور برقرار شده است با عنوان: جوکهای فراوان؛ کاریکاتور و طنز از لئوناردو تا لیواین.
هرچند برخی یادگیری طراحی را برای نقاشان مدرنیست لازم نمیدانند، ولی کاریکاتوریست مجبور است طراحی طبیعتگرا و آکادمیک را بهخوبی فراگیرد؛ با طراحی خود لااقل صورت و بدن شخص یا شیء مورد نظر را نهتنها خوب معرفی کند، بلکه در اسباب صورت و بدن شخص اغراق و گزافهگویی لازم را بهصورت شیرین ویا تلخوشیرینی نشان دهد.
ولی مسألهای که هنرمندان نقاش کمتر به آن توجه دارند، پیام، محتوا و هدفی است که کاریکاتور در ذهن خود دارد و برای فهماندن و حالیکردن آن کار میکند.
لذا، در نمایشگاه موزة متروپلیتن برای کاریکاتورهای سیاسی و اجتماعی قرون هفدهم، هجدهم و نوزدهم توضیح و توجیه مفصلی در کنار آن آمده بود.
هرچند برخی از هنرمندان مدرنیست از کاریکاتور در کارهای خود استفاده کردهاند و در بعضی از کاریکاتورها نیز میتوان ردپای هنر مدرن ویا سبک مشخص هنری را دنبال کرد!
جمس گیلاری (1815-1756)، که کارش درابتدای نمایشگاه موزة متروپلیتن قرار دارد، بین سالهای 81-1793 فعال بود و کارهای چاپ و کاریکاتورهای طنزآمیز بسیاری منتشر کرد.
در این مختصر، نام برخی از موزههای مهم کاریکاتور آورده شده است.
مصر هم موزة کاریکاتور خود را دارد که بازگوکنندة اوضاع سیاسی ـ اجتماعی مصر در قرن بیستم است.