خلاصه ماشینی:
[ نقد ] بقایای اکنون فانی [ نگاهی به هشتعکس مجموعۀ "یادبودی برای امروز" از علیرضا فانی در گالری خاک ] بیژن صیفوری ــ مرد خانه، نشسته بر مبل راحتی، در گوشۀ پذیرایی، سر فروافتاده، با چشمانی بسته، انعکاس تصویر زن در آینۀ کمد پشت سر مرد، دست بر پنجرۀ نیمهباز، مسخشده، سر فروافتاده، با چشمانی بسته.
اینها هشتتابلوی عکس است ازمجموعۀ یادبودی برای امروز از علیرضا فانی؛ به نمایش درآمده در گالری خاک، پاییز1390.
••• ژانری از عکاسی، که پیشتر عکاسی صحنهایاش* ترجمه کردهاند ـ و من با معادل مفهومی عکاسیکارگردانیشده میناممش ـ گونهای از عکاسی است که در آن عکاس، جهان آنسوی لنز را آنگونه که میخواهد میبیند و مینمایاند.
در این نوع عکاسی، عکاس/ کارگردان، با بازسازی جهان ذهنی خود، از مرز سرسپردگی به واقعیت گذر میکند و برای نمایاندن بازتاب تصویر ذهنی خویش، تصرف در تمامی ابعاد و اجزای تصویر را مجاز میداند.
علیرضا فانی اما، در یادبودی برای امروز، روایتگر صادق معنای اکنون خود است.