خلاصه ماشینی:
کماکان درحالحاضر تنها عرصة انگیزشی و جدی رقابتی در مجسمهسازی معاصر ایران بیینال مجسمهسازی تهران است که در طول ششدوره برگزاری آن با فرازونشیبهای متعددی روبهرو بوده و این همه بعضا در گرو نداشتن برنامهای مدون و تعریفشده از سوی کارگزاران فرهنگی است که اساسا به جهت پرکردن کارنامة مدیریتی خود به شکلی شتابزده و عاری از هر گونه برنامة زمانی و تعریف مکانی در این سالها اقدام به برگزاری دوسالانهها کردهاند.
اگرچه درحالحاضر در زمانی غیرخطی سیر میکنیم، و اتفاقات در آن واحد و همزمان میتواند در نقاط مختلف دنیا منطبق باشند و نیز براساس فلسفة فکری مارسل دوشان مبنی بر انتخاب ساختهگزیده و مالخودکردن، این روند تبدیل به رفتاری روزافزون در آثار هنرمندان معاصر شده است، لیکن بازکنشهای ذهنی و تمرکز و تعمق در پایههای فکری اثر، هنرمند را از بازتاب صوری و آنی جدا میسازد.