خلاصه ماشینی:
● ● ● موضوع نقاشی تهران جنگ 1813 است و نقاش نه زیاد مشهور اوتو بروسوتر ـ که سالها در پاریس و رم تحصیل کرده و در آلمان در شهرهای مختلف تدریس نموده بود ـ در حدود بیست سال بعد از این پیروزی، این نقاشی را دوساله تمام کرده بود.
البته در بعضی از کشورها مثل مکزیک موزة خاصی برای آنها تهیه دیدهاند که همین موزه خود برای آموزش هنر و طراحی و نقاشی همیشه پر از دانشآموزان و هنرجویان است (چه خوب میشد که ما هم برای نقاشان آکادمیک خود، مثل استادانی که قبلا از دارالفنون تا دانشگاه هنر تدریس کردهاند، موزهای تأسیس کنیم).
● ● ● یکی از هنرمندان آوارة نازیسم در آلمان ماکس بکمان بود که دوهفته قبل از دیدن نقاشی در شمیران، به دیدن آن رفته بودم.
همانطور که اشاره شد کارهای ماکس بکمان هم در نمایشگاه هنر فاسد در 1937 در مونیخ عرضه شده بود.
نمایشگاه کارهای آخر ماکس بکمان در موزة استادل فرانفکورت آلمان بود که تا اواخر دی 1390 ادامه دارد.
گرایش به تزئین در نقاشی ایرانی بلای جان این هنر شده است.
5. در نقاشی ایرانی مهارت جایگزین تفکر شده است.
یکی از آن کارهای وحشتناکی است که در حق نقاشی ایرانی شده است.
اما این تعریفهای عجیبغریبی که از نگارگری در سمینارها و در مقدمة کتابها میشود، مثل تیر خلاصی است که به پیکر نیمهجان نقاشی ایرانی شلیک میشود.
حرف اینجاست که آیا برگزاری دوسالانهها تأثیری در حل مسائل نقاشی ایرانی دارد؟ اگر دارد چگونه و اگر ندارد چرا؟ دوسالانة نگارگری ایران تاکنون کارنامة مثبتی از خود نشان نداده است.