خلاصه ماشینی:
دو گیلان در نهضت نقاشی مدرن ایران سهم زیادی داشته است.
با برپایی مدرسة کمالالملک و مکتب کمالالملک گیلانیان، همان طور که آمد در شکلگیری نقاشی مدرن ایران دست بالایی داشتهاند؛ حبیب محمدی از پیشگامان این سنت بود و بعد آرتور میناسینان، مهدی ویشکایی، جلیل ضیاءپور، صادق بریرانی، اردشیر محصص، آیدین آغداشلو، نجیبه مهرگان، ...
(همان: صص406-413) هریک نقشی در شکلگیری نقاشی معاصر ایران داشتهاند.
بعد از سالهای 1332 در قلمرو نقاشی گیلان نسلی دیگر قد علم کشید که سیاوش یحییزاده، یکی از آنهاست.
درآغاز، ستاری یادی به زیبایی از حبیب محمدی کرد و این که چه لذتها برده بود از دیدن آثار او، از پشت شیشههای ویترین نمایشگاهش در رشت.
این گفتوگو احمد علیدوست را به شوق آورد و یادداشتی برای گیلهوا نوشت و ستود جلال ستاری را که آنگونه از حبیب محمدی یاد کرده بود.
در چندمتری کوماندانی روسها" (همان) و همو نوشت: "در سال 1330، که از سالهای اوج شهرت حبیب محمدی