خلاصه ماشینی:
گالریگردی ماهمهر، میرمیران، آرته، اثر و آن سیدامیر سقراطی برندگی معنا و شیار خراش ذهن نمایشگاه مجسمة رضا یحیایی با عنوان "تا سرحد امکان" در گالری ماهمهر حضور این هنرمند بعد از سالها دوری از ایران بود.
سال گذشته این هنرمند پس از سالها سکوت آثارش را در گالری فلاح به نمایش گذاشت؛ آثاری که نشان میداد اگرچه هنرمند پیشکسوت سکوت اختیار کرده و نقاشیهایش را سالها به نمایش نگذاشته، اما هراثرش دریچهای به حرفهای بیشمار انسانی است که در هیاهوی زیستن گم شدهاند.
آثار اخیر این هنرمند از نقاشیهای سال گذشتهاش دور شدهاند؛ نقاشیهای گذشته آثاری بودند با بیان تلخ و گزنده و حضور آدمهای سوگوار و تنهای نیماسکلت ـ نیمانسانی، که سرشتی از انسان را در برهه هایی از سرنوشتش در زیستن رنج به نمایش میگذاشت.
آوردن بخشهایی از پول ملی و درج اعداد و ارقام سریال اسکناسها نهتنها هیچمعنایی را به ذهن تداعی نمیکند بلکه حتی بیننده را ناامید میکند که آیا دستکم نقاش نمیتوانست در گرایش نمادگرایانه، صریحتر و بیپرواتر اقدام کند و فقط به ترسیم فیگورها با تکنیک رئالیستی بسنده ننماید؟ نقاشی؛ چه کشیدن یا چگونه کشیدن؟ نمایشگاه نقاشی و طراحی رضا پناهی با عنوان "سیاهکلام" در دوگالری آن و بنیاد نگارستان آن هنر ایرانی برگزار شد.
پناهی خودش را نقاش صحنهپرداز میداند و این تأکید بر جانبخشی به صحنه، نقاشی را بیشتر درگیر تکنیک میکند تا خوانش ایده.
پیمودن اوج خط در گستاخی طنز دومیننمایشگاه طراحی و کاریکاتور یاشار صلاحی با عنوان "گرههای ازدحام" در چندسال اخیر، رخنمایی از طنزی درپردهافتاده است که خالقش یا امکان نمایشاش را ندارد ویا خود میلی به این کار نشان نمیدهد!