خلاصه ماشینی:
از آنجایی که جامعه همواره تصویرگر را در درجة دوم اهمیت قرار داده و خود او نیز برای دگرگونی این انگاشت فرهنگی تلاش نکرده تا به عنوان نفر اول وارد سیستم تولید کتاب شود، همیشه سرخوردگی دومشخصبودن را با خود یدک کشیده است.
در غیر این صورت برایم کارکردن واقعا سخت میشود؛ چون فقط میتوانم برای قابلقبولبودن کیفیت تصویرسازی کتاب تلاش کنم، درحالیکه عوامل مختلف دیگری در تولید یککتاب نقش دارند که هریک میتواند موجب شود کتاب آن چیزی که باید بشود، نشود.
استاد با پرسشی دیگر مبنی بر این که کدامیک از آثار یا مدلهای نقاشی روی میز کار او را میپسندد، قوة تشخیص هنری او را با محبت میآزماید و هنگامی که جواب مهمانش را در خصوص انتخاب مدل روبنس و پرترهای از کمالالملک میشنود، به او میگوید: بله، اتفاقا من هم همین کارها را از همه بیشتر دوست دارم.
ازطرفی، در آن روزگار، که دنیا جنگ جهانی را تجربه میکرد، در ایران هم برخی از سربازان خارجی تردد داشتند و به همین جهت، در دوران اقامت خود، گاهی به مناسبتهای گوناگون و برای هدیه به خانوادههاشان، خواهان سفارش پرترههای شخصی ویا موضوعات هنری دیگر میشدند و درنتیجه، این امر بازار کار کوچک ولی پروقتی را در گالری موسیو مارکار ایجاد کرده بود.
کمالالملک در موقعیتی حساس، در تاریخ هنر ایران نقش ایفا کرده، به دلیل این که در آن زمان غیر از مینیاتور، که از رشتههای صنایعدستی است، نقاشی قاجار با مشخصههای خودش رواج داشته و به مرور توسط نقاشانی بهروزتر، منجمله صنیعالملک به سمت مکتب کلاسیک پیش رفته، که البته خیلی بهلحاظ تخصصی کمبود داشته و قابل قیاس با آثار کلاسیک سایر هنرمندان جهان نبوده است.