خلاصه ماشینی:
خوششانسی دیدن سه کار خوب [ دیدن آخرین فیلم اصغر فرهادی و دیدار از نقاشیهای میشائیل بورمانس و نئو راخ ] شهرام کریمی سمانه اکبری پیش از آنکه آثارش را در گالری آرته با عنوان "بشرنامه" به نمایش بگذارد، با نمایش عکسهایش در گالری طراحان آزاد (1388) به جامعة هنری معرفی شد.
در آثار اخیرش همچنان عکسها با دوفضای جداگانة تصویری، اما منطبقشده برهم هستند؛ در عکسهای جدید، تن برهنهای در لایة زیرین تصویر قرار دارد و روی آن، فضاهایی از جنگاوران مینیاتورهای ایرانی دیده میشود.
تن در این آثار زیبا نیست؛ نه از منظر فرمگرایی، غلبۀ بصری فرم، هوشرباست و نه از منظر زیبایی تنانه، جذابیت تن را دارد.
تن در عکسهای سمانه اکبری به مثابه زمینی شده که بر آن راندهاند و نبرد کردهاند؛ حرمت شکستهاند وحریم را نادیده گرفتهاند.
بااینهمه، جنگاوران رنگی در سیاهوسفید تن رنگ باختهاند؛ تصاویر شاهنامهنگاری از جهانی خیالی با رنگهای ملایم و دلنشین و صورتهای عاری از خشم و کینه، نوید این امید شده که قدرت و زیبایی تن بر جور ظالمانۀ جنگافروزان غلبه خواهد کرد.
عکسهای سمانه اکبری در ذات خود از دردی میگویند که از تاریخ میآید و در آن رنج همواره پابرجا بوده است؛ حتی اگر روزها و سالها فراموش شده و بارها از نو تجربه گردیده، اما بوده است و سالهای سال این درد و رنج امکان بروز و ظهورش برای بارهای متمادی و متوالی وجود دارد!