خلاصه ماشینی:
هرچند نگارگری واژهای است ایرانی و در سالهای اخیر در اذهان مردم، هنر تعریفی را بازمینمایاند، اما نه در میراث گذشتة ما آنچنان پایگاهی دارد و نه حق مطلب را در پیرامون نقاشی ایرانی ادا میکند.
هرچند نگارگری واژهای است ایرانی و در سالهای اخیر در اذهان مردم، هنر تعریفی را بازمینمایاند، اما نه در میراث گذشتة ما آنچنان پایگاهی دارد و نه حق مطلب را در پیرامون نقاشی ایرانی ادا میکند.
آیا آنها نقاشیاند یا نگارگری؟ با این پیشدرآمد نسبتا بلند، میتوان در صدد بازتعریف آثار نقاشی استادعلی کریمی بود.
استادعلی کریمی در نقاشی ایرانی آغازگر حرکتی بود که هرگز ادامه نیافت و کسانی که خود را داعیهدار این هنر میدانستند خود را در زرقوبرق رنگهای پرتلألؤ و فرمهای اروتیک درگیر کردند و آن را به نوآموزان خود تحمیل نمودند.
استادعلی کریمی در نقاشی ایرانی آغازگر حرکتی بود که هرگز ادامه نیافت و کسانی که خود را داعیهدار این هنر میدانستند خود را در زرقوبرق رنگهای پرتلألؤ و فرمهای اروتیک درگیر کردند و آن را به نوآموزان خود تحمیل نمودند.
در کارزار تحول و جنگی چنان در پاسداشت ارزشهای نگارگری در ایران، اگر مثلث راهبران نقاشی را در رأس کمال هنر ایران، کمالالملک غفاری و در ضلعی طاهرزادهبهزاد، ضلع سالیان سال فراموششده و بینام مثلث، بیتردید استادعلی کریمی است.
وقتی میاندیشم، راستی چه میداند و چه سان آگاه است جامعة هنری از نقش استاد و نقشآفرینی نقاش در شکستن اصول و قواعد نقاشی مینیاتور به احترام مردم، به عشق مردمی که او در کنار آنها علی کریمی شد، نامور شد، مدیر شد و مدبر.