خلاصه ماشینی:
آشنایی با زمینههای اجتماعی و پیشینة شیء یا نماد کیچشده برای درک این پیام چندلایه ضروری است؛ مثلا، زمانی که هنرمندی در آثار خود از نقشمایهها و تصاویری اقتباس میکند که فرهنگ تصویری رانندگان وسایل نقلیة سنگین درونجادهای را نمایندگی میکنند، از آنجا که بدنة اصلی مخاطبان ایرانی با چنین نشانههایی آشنایند، میتوان انتظار داشت بازتولیدشان درون اثر هنری و در زمینهای غیرمتعارف بارمعنایی ویژهای به پیام اثر دهد.
پیچوخم پرمخاطرة این بحث را در همینجا با طرح این پرسش رها میکنم که: آیا اساسا این گرایش به سمت کیچ، خود واکنشی دربرابر تقاضای مستمر بازار منطقهای برای بازتولید تصویری کلیشههای نمادین نبوده است؟ و در معنای دیگر؛ آیا تولید انبوه کلیشههای نمادین و اشباع بازار از آنها راه دیگری جز رویکرد کیچ باقی گذاشته است؟ هنر کیچ هنری چندلایه است که همزمان هم گزارههای جدی و طنز و هم هجو خود را در قالب اثر ارائه میکند.