خلاصه ماشینی:
پس چرا این هنرمندان آتلیهنشین همچنان در انزوا به سر میبرند و علیرغم ورود به دهة پنجاه زندگی آثار فاخرشان نزد گالریداران جایی ندارد؟ پرسشها بهقدری زیاد است و پاسخها کم که از وضعیت اکنون تجسمی ایران متحیر میشویم: آیا گالری برای مجابکردن خریدار و ایجاد بازار جدید برای هنرمند نورسیده دچار مشکل است؟ آیا حضور هنرمند جدید، بازار هنرمندان ثابت گالری را با مشکل مواجه میکند؟ آیا راهندادن به هنرمند جدید، واردشدن به نوعی بازی نیست که در آن گالریدار با خستهکردن هنرمند، او را مطیع خواهشهای خود گرداند و هنرمند هم برای ورود به چرخة نمایش، راه را در سرسپردگی ببیند؟ آیا باید، علاوه بر حضور در آتلیه و خلق مداوم اثر هنری، در جاهای دیگری نظیر مهمانی و محفل خصوصی و لابیکردن با کلکتور و دلال وقت گذراند؟ بیجهت نیست که برخی از جوانترها با کشیدن ده ـ بیستاثر، در طول سال هیچاثری تولید نمیکنند و به جای کار در آتلیه، مدام دنبال این خریدار و آن خریدار میدوند و سعی در خرابکردن بازار هنرمندان همسنوسال خود دارند!