خلاصه ماشینی:
از جهان پهناور هنر1 [ سیمین دانشور و مباحث و نقطهنظرات وی دربارة هنر ] علیرضا بهارلو طرح: آرش صداقتکیش "هنر چیست؟ آیا افیون روح بشر است؟ یا تجمل زندگی است؟ آیا بازیچهای است که طفلان خدا را به خود مشغول میدارد و بهسان لباس عید، هرنوبهاری دگرگون میشود و روح این کودکان خدا را از مسرتی عمیق میآکند؟ یا هنر، دام نامرئی زندگی است که بر گردن بشر افتاده و زندگی این دام را تعبیه کرده است تا بشر را به خود بخواند و همواره او را وابسته و دلبستة خود نگاه دارد؟ آیا هنر نوشداروی فراموشی است؟ آیا وسیلة رستن از دلتنگیهای آب و گل است؟ یا خود رنج و عذابی است و مایة رنج و عذاب است؟"2 اینگونه مسائل و مواردی از این قبیل، پرسشهای ذوق نقاد و ذهن وقاد نویسنده و مترجمی است توانا و چیرهدست که وی را نیمة گمشدة جلال آلاحمد میدانند: سیمین دانشور، متولد 1300 شیراز، فرزند سوم دکترمحمدعلی دانشور (پزشک) و قمرالسلطنه حکمت (مدیر هنرستان دخترانه و نقاش) که غالبا نام وی در میان جامعة ادب و هنر و اغلب مردم، تداعیکنندة رمان برجستة "سووشون"3 و بسیاری آثار ادبی ماندگار دیگر4 است؛ بانویی که چندیپیش، پس از گذراندن یکدورة بیماری، در نودسالگی بدرود حیات گفت و اکنون سراغ او را در دنیای هنر میجوییم.
آنچه سیمین دانشور تابهامروز دربارة هنر و مباحث مرتبط با آن نوشته و دراختیار است، درحقیقت مجموعهای است پراکنده از مقالاتیچند به همراه تعدادی نشست هنری که بههمت بهمن فرمانفرماییان و با کوشش مصطفی زمانینیا در کتابی با عنوان "شناخت و تحسین هنر"5 و "ادب و هنر امروز ایران (چهارجلد)"6 گردآوری شده است؛ مقالاتی مأخوذ از برخی نشریات پیش از انقلاب چون: "نقشونگار"، "مهرگان"، "علم و زندگی"، "آرش" و ...