خلاصه ماشینی:
●●● اگر کسی در قرن شانزدهم از روی کره ماه میتوانست با دوربین اوضاع زمین را ببیند، با تعجب میدید که در تمام این کره ـ از شرق تا غرب ـ سهامپراتوری بزرگ ـ هرسه مسلمان ـ حکمفرمایی دارند؛ اولی، امپراتوری عثمانی، که از اروپا و شمال افریقا تا مرزهای ایران کشیده شده بود؛ دومی، امپراتوری مغول در جنوب آسیا و هند و سومی، امپراتوری صفوی، که جنوب روسیه و ایران و اطراف خلیجفارس تا مرزهای هند را اداره میکرد ـ حالا در قرنهای بعد چه شد، بماند!
باری، چون تاریخ تطور هنر در این کشورها تنظیم شده و هنر امویان و عباسیان در عراق و مصر و شمال افریقا گسترده و بعد هم دولت عثمانی همه را زیر سایة خود گرفت، گالریهای اول به نام کشورهای عرب، بعد ترکیه، سپس ایران و درآخر آسیاست.
دومین دلیل نمایش آثار ایرانی و صفوی در گالریهای ویژه به همت و پشتیبانی مالی چندایرانی وطنپرست است که اینور دنیا با دستودل باز میلیونهادلار، هزینة مطالعه و برقراری این نمایش بزرگ کردهاند و کارشان کم از کار سلاطین صفوی نیست و باید نام دوگروه، که بیشتر بهچشم میخورد، آورده شود؛ اول، بیژن مصوررحیمی و همسر ایشان، شارمین مصوررحیمی، که دکترا از هاروارد دارد و عضو هیأت امنای موزة متروپلیتن است، از پانزدهگالری، هزینة سهگالری را برعهده گرفتهاند و خرج چاپ کتاب نفیس شاهنامه طهماسبی را، که با جلد معمولی و دولوکس چاپ شده، پرداخت کردهاند؛ گروه دوم، انجمن ایران و امریکاست، که اعضای آن نیز با طیب خاطر به برگزاری و نمایش آثار ایرانی کمک کردهاند.