خلاصه ماشینی:
ساده و سرخوشانه مانند سلام صبح [ برای رضا بانگیز ] بهنام کامرانی نقاشی رضا بانگیز در فضای هنر ایران، متقاوت بهنظر میرسد.
یکهبودن آثار او بهخاطر صراحت، سادگی و طنز نهفته در آن است.
وی قبلا با کادرهایی کنار هم و با چاپ، کار میکرد.
چاپ ـ روشی که تاکنون نیز آن را ادامه داده ـ با این تفاوت که ماده و روشاش متحول شده.
تصاویر و موضوعات بانگیز هرچه باشد، شعف و شور نقاشی کودکان و قالیچة عشایری را میتوان در آن دید.
بااینحال، او را نمیتوان نقاش خودآموخته محسوب نمود.
آثار اخیر بانگیز بیشازپیش چنین ویژگی را دنبال میکند.
او برای هرنقاشی، لاستیکی را که بریدهشده، مانند قالب و زمینة چاپ، مورد استفاده قرار میدهد و با فشار آن بر بوم، تصاویر سیاه رنگی میآفریند.
این روش با دقت و ساده اما در اجرا با صرف وقت و تجربه همراه است.
اشعار مولانا در مجموعههای اخیر بانگیز دستمایة کارش قرار گرفته.
شیدایی و بیقراری این اشعار همان چیزی است که جوهرة آثار او را میسازد.
حالت تکرنگ و طنزآلود آثار وی مانند نقاشیهای محمد سیاهقلم، شکلی از اعوجاج و بیانگری دارد و به همین خاطر تأثیرگذار بهنظر میرسد.
هرچند اکنون در فضای معاصر نقاشی ایران، از طنز بیشتر بهره گرفته میشود، اما باید توجه داشت که نقاشی رضا بانگیز تا مدتها تنها کاری بود که خامدستانه و طنزآلود محسوب میشد.
نوشتن دربارة آثار بانگیز تکرار همان چندصفتی است که در اول همین نوشته آمد، و شاید راز آثار او در همین صراحتی است که راه را بر هرگزافهگویی و تأویل میبندد.