خلاصه ماشینی:
در سوی دیگر، نمایشگاه آثار ستاره سنجری با نام "پایان استمراری" در نگارستان آن و نمایشگاه "طبیعت بیجان" ابراهیم حقیقی در گالری آران، با عکسهایی که بر پایة اقتباس از نقاشیهای طبیعت بیجان قرنهای 17 و 18 میلادی به نمایش درآمدهاند، رویکرد تازهای را در عکاسی هنری ایران نوید میدهند.
●●● "پایان استمراری"، مجموعهای است از عکسهایی بدون عنوان، که بر پایة اقتباس از نقاشیهای طبیعت بیجان تاریخ هنر، صحنهسازی و عکاسی شدهاند.
سه نمایشگاه "دوراهیها، سهراهیها"، "چشماندازهای بسته" و "بکارت زمین" همگی در راستای نوعی عکاسی اجتماعی هستند که با وجود انتخاب موضوع منظره (یا چشمانداز طبیعی) به حضور قاطع انسان درون چشمانداز خالی از انسان میپردازند.
در آثار هر یک از هنرمندان این مجموعه، پاسخهای متفاوتی برای این پرسش جستوجو میشود که "آیا مناظر طبیعی، بعد از تصرف عدوانی توسط انسان، همچنان در تعریف عکاسانه از چشمانداز به عنوان یک دورنمای باز و گشوده به زیبایی طبیعی قرار میگیرند؟"؛ برای مثال، در "کوه نوشتهها"ی شهریار توکلی در همین نمایشگاه، رنگزدن و دستکاری تپهها و دامنههای بزرگ در امتداد جادهها به منظور تبلیغات تجاری، در چندینعکس به نمایش گذاشته شده است، تصاویری که شاید نشانگر طمع بیپایانی است که گستاخانه هر منظره و چشماندازی را میآلاید.
اما این ویژگی در هر دو گروه آثار توسط عنصر ناسازه نقض میشود؛ در چشمانداز تپه و دشت، تبلیغ تجاری موکت فیروزهیزد، که از صدهامتر فاصله به وضوح توجه (چشم) را به خود معطوف میکند، نقض گشودگی فضا و نامحدودبودن افق است؛ و در اقتباس از طبیعت بیجان، حضور بطری پلاستیکی آبمعدنی همبستگی عناصر باروک قاب تصویر را از هم میگسلد و توجه مخاطب را به فضایی خارج از زمان و مکان سایر عناصر معطوف میکند.