خلاصه ماشینی:
این باعث شد برنامه را تا انتها دنبال کنم؛ تا شاید نامی از طراح و مناسبت آن به میان بیاید؛ دوربین که روی پوستر زوم کرد، طراح پوستر را شناختم؛ پوستر "پانزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران" بود به طراحی حمید نیکخواه.
اما در مواردی دیگر بعید نیست طرح جلد، حقیقتی را یکجا درباب آن کتاب یا مجموعهشعر بازگو کند، که منتقد همة توان خود را برای وصول به آن به کار گرفته است.
ژرار ژنت نیز، که طرح جلد روی کتاب را در کنار عنوان، نام مؤلف، تقدیمنامچه، و مقدمه، جزء عناصر پیرامتنی قلمداد میکند و شاید نخستین کسی باشد که بحث در باب آنها را ذیل این عنوان پیش کشیده، در کتاب "آستانهها" ـ کتابی که به همین روابط پیرامتنی میپردازد ـ مینویسد: "پیرامتنها تولیداتی هستند که هرگز نمیدانیم آیا باید آنها را بخشی از متن تلقی کنیم یا نه.
به نظر میرسد گفتهها و دستهبندیهای ژنت به طور ضمنی دشواری نسبتی را که قرار است منتقد میان جلد یک کتاب یا مجموعهشعر و محتوای درونی آن برسازد، تأیید کند، اما در عین حال، قادر به رفع این دشواری نیست.
از سوی دیگر، همین دشواری، که بر سر راه یادداشت حاضر برای تبیین نسبت میان طرح جلد یک کتاب یا مجموعهشعر و محتوای درونی آن وجود دارد، نشان میدهد آن نسبت هرگز نسبت ساده، مستقیم، و قابل اندازهگیری نیست، و اغلب خیلیسخت میتوان به درستی به آن دست یافت.