خلاصه ماشینی:
هیچتردیدی در کار نیست: "جهان تازة شعر" یک نشان تجاری است که صرفا رنگوبویی فرهنگی به خود میبیند، اما درعینحال چون هر نشان تجاری دیگری سعی در ارعاب مشتری و متقاعدکردن آن برای خرید دارد.
طراحی این یونفیورم ـ همان طور که پیشتر آمد ـ به نحوی است که طرح جلد هر یک از کتابهای "جهان تازة شعر" را کمابیش مشابه یکدیگر میکند.
اما چگونه میتوان برای کتابها و مجموعهشعرهایی که هیچربطی به یکدیگر ندارند و تنها ذیل نشان تجاری "جهان تازة شعر" در یک سری گنجانده شدهاند، یونیفورمی واحد طراحی کرد؟ چگونه آن نشان تجاری در این یونیفورم بازتابانده شده است؟ احتمالا طراح یونیفورم نیز با این پرسشها سروکار داشته است.
طراحی یونیفورم سری کتابهای "جهان تازة شعر" از همین منطق تجاری پیروی میکند.
یونیفورم سری کتابهای "جهان تازة شعر" مصداق کامل دومی به حساب میآید و سادگیای که در طراحی آن به کار رفته، حامل همان ریاکاری است که چیزها و آدمهای "هنری" از آن آکندهاند.
طراح یونیفورم "جهان تازة شعر" البته هیچراه دیگری جز این پیش پای خود نمیدید، اگر میخواست یونیفورمی را برای این سری کتابها طراحی کند.
هر یونیفورم دیگری نیز که برای این سری طراحی میکرد، ناگزیر به همین سمت هدایت میشد؛ چه آن که این یونیفورم در نهایت روی جلد کتابهایی مینشست که نه خیلیهاشان به یکدیگر ربطی داشتند و نه اتفاق تازهای در آنها میافتاد، اما به نحوی متناقضنما قرار بود جملگی ذیل عنوان "جهان تازة شعر" منتشر شوند، و درعینحال، این کتابها باید فروش مناسبی میداشتند.