خلاصه ماشینی:
از دریچة نگاه [ دربارة عکاسی روزنه و جان گرپستاد، عکاس نروژی ] علیرضا بهارلو درحقیقت، پیدایش برخی از شیوهها، تکنیکها ویا سبکهای هنری، که امروزه شاهد آن هستیم، ریشه در تاریخ دارد و آنچه درحالحاضر ملاحظه میکنیم گونة نوین و بهروزشدة آنهاست.
از این دوربین برای موضوعات علمی یا هنری استفاده میشود و صرفا ابزاری تصویرساز محسوب میشوند که مزایا، محدودیتها و ویژگیهای خاص خود را دارند.
او همچنین واژة روزنه (pinhole) را ابداع نمود و آن را در کتاب خود "استروسکوپ"8 به کار برد.
در سدة بیستم، تولید انبوه دوربین عکاسی و شیوع "واقعگرایی نوین"12، فضا را برای روی کار آمدن مجدد این شیوه از عکاسی فراهم آورد.
علاقة عمدة او به عکاسی، در زمینة چشمانداز و همچنین عکاسی روزنه است.
مقالة جامع و مفصل جان با عنوان "عکاسی روزنه ـ تاریخ، تصاویر، دوربینها، دستورالعملها"26، که برای اولین بار در 1996 به چاپ رسید و چندبار هم بهروزرسانی شد، منبعی مهم دربارة موضوع عکاسی بدون لنز است.