خلاصه ماشینی:
اما یکنکته ظریف وجود دارد و آن بحث تعاریف و تعابیر مختلفی است که میتواند در این زمینه به ذهن شرکتکنندگان متبادر شود: سالهاست که برگزارکنندگان جشنواره و دوسالانه، وقتی صحبت از طرح فراخوان برای مجموعهعکس به میان میآید، این جمله را تکرار میکنند: "مجموعهعکس در ایران تعریف نشده!" این جمله، هرقدر اغراقآمیز و نادرست، درهرحال اشارهای است به این واقعیت که در ذهن عکاسان ایران، تعریف کاملا مشترکی از مجموعهعکس وجود ندارد.
در نمایشگاه "عکس صبا" نیز، در کنار مجموعههای منسجم، آثاری به چشم میخورد که گویی بخشی از یکپروژه بزرگتر بوده است و مجموعه در این سه ـ چهارفریم خاتمه نمییابد (بهخصوص درمیان آثار مشاهیر و مدعوین).
تأثیرگذاری و جذب مخاطب با نگاهی به متن فراخوان و نیز گفته داوران در خبرهای منتشرشده از سوی دبیرخانه، این مهم دریافت میشود: عکس صبا"، آرمان قرارگرفتن در جایگاه "آینهای تمامنما از برایند تولید عکاسانه ایران" را دنبال میکند؛ آینهای که قرار است چنین برایندی را برای تمام هنرمندان و علاقهمندان این رشته نمایش دهد و حتی خریداران را برای کاملکردن چرخه تولید اثر هنری جذب کند.
واقعیت امر این است که "عکس صبا" یکرویداد تازه و کاملا متفاوت است از آنچه تاکنون در ایران مشاهده کردهایم؛ اما چه تمهیدی برای برگزاری و عرضه متفاوت این رویداد صورت گرفت؟ برای مثال، نفس مواجهشدن با این نمایشگاه به مثابه یکمخاطب جدی، میتواند قابل بررسی باشد.
[نقد] صبا به مثابه یکاتفاق [ به بهانه نمایش و فروش آثار عکاسان ایران در مؤسسه صبا ] علیرضا میرزایی آنچه نمایشگاه عکس صبا را از همتایان جشنوارهای خود متمایز میکند نوع نگاه و رویکرد برگزارکنندگان آن به عکاسی، بهواسطه داشتن سهویژگی ممتاز، است: غیررقابتیبودن، الزام به مجموعهبودن آثار ارسالی و داشتن استیتمنت (بیانیه هنرمند).