چکیده:
ازجمله موضوعات در مباحث انسان پژوهی، تحقیق درباره تفاوت های طبیعی و تکوینی زن و مرد است؛ چه آنکه بررسی این تفاوت ها، همان گونه که وحدت انسانی آنها را می رساند، بیان گر ناهمگونی کارکردهای آنان خواهد بود.
از سوی دیگر علاوه بر آموزه های دینی، تفاوت های طبیعی و تکوینی متعددی از نظر علوم پزشکی و روان شناسی میان زن و مرد به اثبات رسیده است.
در این پژوهش ابتدا به تحلیل تفاوت های طبیعی زن و مرد از منظر علوم طبییعی و مفاهیم دینی پرداخته و در نهایت تحلیلی درباره پیامدهای رویکردهای یگانه انگارانه زن و مرد ارائه خواهد شد.
In the study of human، the difference between man and woman in nature and creation has been an area of interest for researchers the analysis of which has come upon man and woman’s unity as one human. In the face of that the analysis has also brought to light the incongruity of their function as two distinct creatures.
In addition to religious contexts and natural differences، psychology and science of medicine have uncovered a number of proved differences between man and woman. So، the current research is an attempt to analyze the gender differences contrastively in experimental sciences and religious meanings. Then، it postulates an analysis on the effects of a unigenous approach to man and woman both.
خلاصه ماشینی:
"راز تفاوت جنسیتی پیگیری بحث در منابع علمی حاکی از تفاوتهای متعددی میان دو جنس زن و مرد است؛ چیزی که پیشرفت علوم تجربی مانند روانشناسی فردی و اجتماعی، زیستشناسی و پزشکی نیز بر صحت آن مهر تأیید نهاده که فمینیسمها نیز نتوانستهاند در مقام انکار آن برآیند؛ بهخصوص آنکه آگاهی از هویت جنسی - مرد یا زن بودن - بهصورت ناقص و ناخودآگاه از 18 ماهگی تا 3 سالگی در افراد شکل میگیرد (اسکویی و انصاری، 1380، ص121).
با این حال آیا توقع مردانه بودن زنان و بهعکس، اعم از اینکه در ابعاد فردی باشد یا اجتماعی، با توجه به تفاوتهای متعدد در سیستم جسمی و روحی مردان و زنان که به برخی از آنها اشاره شد، میتواند سخنی معقول و منطقی باشد؟ آموزههای اسلامی و تفاوتهای جنسی نهتنها منابع علمی حاکی از تفاوتهای جنسیتی مرد و زن است، بلکه دین در عین تأکید صریح بر تساوی و اشتراک انسانی و معنوی آندو، بیانگر تمایزهای گوناگون میان آنهاست.
این داستان در عین تأکید بر تفکیک جنسیتی امور میان زن و مرد، چنین میرساند که فعالیت زنان در بیرون از خانه نهتنها ممنوع نیست، بلکه مشروط به رعایت عفاف و حجاب، مجاز شمرده شده است 1 ؛ همانگونه که در دیگر سو، کار کردن مرد در خانه، بهخصوص با نگاه تعاون و کمک به همسر، مورد تأکید و ستایش است؛ چنانکه در سیره خانوادگی علی(ع) و فاطمه(س) نیز مشهود است (همان، ج12، ص39)."