چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی مهارتهای جرئتآموزی گروهی بر خودکارآمدی و شیوههای مقابله با استرس دانشآموزان مقطع راهنمایی منطقة ۱۶ آموزشوپرورش شهر تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۰- ۹۱ است. طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی است و جامعة آماری شامل کلیة دانشآموزان مقطع راهنمایی منطقة ۱۶ تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۰- ۹۱ است. برای این کار ۱۱۰ دانشآموز بهعنوان نمونه به شیوة خوشهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان در پژوهش، پرسشنامههای سبکهای مقابله (لازاروس-فولکمن، ۱۹۸۳) و خودکارآمدی (مورگان و جینگ۱۹۹۹) پیش و پس از برگزاری جلسات جرئتآموزی را کامل کردند. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تی) استفاده شده است.با توجه به یافتههای پژوهش، جرئتآموزی گروهی باعث تغییر معناداری در میانگین نمرههای خودکارآمدی دانشآموزان پس از برگزاری جلسات مهارت جرئتآموزی شد؛ بهطوری که میانگین نمرهها افزایش یافت و همچنین تغییر معناداری در ابعاد خویشتنداری، جستوجوی حمایت اجتماعی، مسئولیتپذیری و حل مسئله ایجاد شد. میانگین نمرهها افزایش یافته و نمرة میانگین ابعاد رویارویی، دوریجویی، گریز و اجتناب، از مولفههای متغیر شیوههای مقابله با استرس کاهش یافت. در بعد ارزیابی مثبت هم تغییر نسبتا معناداری مشاهده شد. با توجه به یافتههای پژوهش هر دو فرضیة پژوهش تایید میشوند.
خلاصه ماشینی:
چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی مهارتهای جرئتآموزی گروهی بر خودکارآمدی و شیوههای مقابله با استرس دانشآموزان مقطع راهنمایی منطقة ۱۶ آموزشوپرورش شهر تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۰- ۹۱ است.
با توجه به یافتههای پژوهش، جرئتآموزی گروهی باعث تغییر معناداری در میانگین نمرههای خودکارآمدی دانشآموزان پس از برگزاری جلسات مهارت جرئتآموزی شد؛ بهطوری که میانگین نمرهها افزایش یافت و همچنین تغییر معناداری در ابعاد خویشتنداری، جستوجوی حمایت اجتماعی، مسئولیتپذیری و حل مسئله ایجاد شد.
جامعة آماری و ابزار پژوهش هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر جرئتآموزی گروهی بر خودکارآمدی و شیوههای مقابله با استرس دانشآموزان مقطع راهنمایی منطقة ۱۶ آموزشوپرورش شهر تهران در سال تحصیلی ۹۱-۱۳۹۰ است.
یافتههای پژوهش فرضیة اول: برنامة جرئتآموزی گروهی بر خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان پایة سوم راهنمایی تأثیر دارد.
جدول۱: میانگین خودکارآمدی تحصیلی درگروه پیشآزمون و پسآزمون متغیر گروهها انحراف معیار واریانس برد خودکارآمدی تحصیلی پیشآزمون ٩٠٠/٨ ٢٠٢/٧٩ ٤٠ پسآزمون ٢٥٣/٩ ٧٧٨/٨٣ ٥٣ جدول ۲: آزمون t وابسته برای متغیر خودکارآمدی تحصیلی متغیر میانگین انحراف استاندارد t درجة آزادی df سطح معناداری خودکارآمدی تحصیلی ٣٦/٢- ٠٤٢/٥ ٤٧٧/٣- ١٠٩ ٠٠١/٠ نتایج جدول بالا حاکی از آن است که میزان خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان پس از اجرای برنامة جرئتآموزی گروهی در مقایسه با میزان خودکارآمدی تحصیلی آنها قبل از اجرای این دوره، افزایش معناداری را به لحاظ آماری نشان میدهد (۰۰۱/۰= p).
با توجه به یافتههای پژوهش، جرئتآموزی گروهی باعث تغییر معناداری در میانگین نمرههای خودکارآمدی دانشآموزان پس از برگزاری جلسات مهارتآموزی گروهی شده و میانگین نمرهها را افزایش داده است.