خلاصه ماشینی:
در فرهنگها و قاموسها جز مفهوم همفکری، نظرخواهی و اشاره کردن به چیزی، آمده است: الشور: انگبین یا عسل گرفته شده (فرهنگ دانشگاهی: ۵۴۳) و شارالعسل (عسل گرفتن) (المنجد: ۸۰۲).
مراجع: جستوجوگر عسل؛ کسی که در پی فرآوردهای شفابخش است، چراکه تعبیر قرآن در باب عسل همین است: «شراب مختلف الوانه فیه شفاء للناس (سورة نحل، آیة ۶۹) در این حوزة معنایی، مشاوره فرصتی برای «شفابخشی»، التیام دردها و مرهمگذاری بر زخمهاست و مشاور، طبیبی از جنس اعجاز مسیحایی که با «دم» خویش جان میبخشد و درمان میکند.
اگر شب عاشوراییان چون کندوی عسل بوده است، باید شب عاشورا را شب شیریندهنان و شهدآفرینان بنامیم و اگر مشاوره، کاری از سنخ شهدآفرینی و شیرینکامسازی باشد، باید مشاوران صالح را همانندان اصحاب عاشورا بدانیم و بخوانیم و افق و مرتبة مشاوره را در چنین منظر و جایگاه والایی بشناسیم و بشناسانیم.
در اینجا از نکتة لطیفی نمیتوان گذشت و آن اینکه مشاور باید برای شهدآفرینی، همانگونه که «نحل» عمل میکند هماره در جستوجوی خوشبوترین و شهدسازترین گلها باشد.