چکیده:
اثرات بازگشتی، در اصطلاح به حالتی گفته می شود، که با یک تغییر در سیستم، به دلایل گوناگون، اثر آن تغییرات از بین رفته و دوباره وضعیت قبلی برقرار شود. با ورود تکنولوژی جدید به بازار و بهبود راندمان خودروها، در ابتدا تقاضای سوخت کاهش می یابد، اما همین بهبود راندمان و صرفه جویی انرژی، خود می تواند عکس العمل های اقتصادی ای ایجاد کند که منجر به این واقعیت شود، که بخشی از این صرفه جویی ها از بین برود، یعنی هر دارنده خودرو می تواند با بودجه قبلی، مسافت بیش تری را طی نماید. در این صورت آن مقدار از صرفه جویی که محو می شود را در اصطلاح اثر بازگشتی گویند.
در این مقاله، برای برآورد اثرات بازگشتی از کشش قیمتی تقاضای انرژی (hPG (G)) استفاده و بدین منظور تابعی به فرم تابع لگاریتمی مضاعف تعریف شده است. با فرم تعریف شده و بررسی آن در سال های 88-1355، مشخص می شود که اثرات بازگشتی بلندمدت بهبود راندمان خودروها در ایران حدود 9% می باشد، یعنی 9% از صرفه جویی بالقوه، دوباره مصرف شده و 91% مابقی ذخیره شده است. این امر بر موفق بودن سیاست افزایش کارایی خودروها در جهت کاهش مصرف انرژی دلالت دارد.
Rebound effects refer to the phenomenon whereby part of the impact of a change in a system is negated by subsequent changes that tend to move the value of the target variable back towards its ealier level. With introduction of new technology، as motor vehicles become more fuelefficient، there is an initial decline in the demand for fuel. However، these efficiency gains can be partially offset by increased usage of the more efficient cars، thus partially negating some of the initial decline in demand. This is what is referred to as the rebound effect. In this study we estimate the rebound effect through use of the following equation for own price elasticity of energy demand (:PG (G) . To this end we define a double logarithmic functional form to study fuel demand over the 34 year period of 1976 to 2009. The results reveal a long-run rebound effect of about 9%. In the better words، the rebound effect of 9% means that only 9% of the potential energy savings is lost due to increased use of vehicles، producing a net saving equal to 91% of the efficiency gain. This implies that the policy of increasing fuel efficiency of vehicles has been successful in reducing energy consumption.
خلاصه ماشینی:
"در این قسمت به بیان اثرات بازگشتی مستقیم از طریق کششهای نام برده شده پرداخته میشود: اثرات بازگشتی مستقیم به عنوان یک کشش قیمتی تقاضا برای کارایی انرژی کارایی سوخت یک وسیلهی نقلیهی موتوری را میتوان به صورت زیر تعریف کرد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) به طوری که G بیانگر مصرف بنزین لازم برای کیلومترهای پیموده شده توسط خودرو )k( میباشد.
در این تعریف کشش قیمتی خودی تقاضای انرژی(به تصویر صفحه مراجعه شود)اندازهی اثرات بازگشتی را نشان میدهد و عدد "1-"،توانایی بالقوهی ذخیرهی انرژی ناشی از بهبود کارایی انرژی میباشد.
اگر فرض شود که(به تصویر صفحه مراجعه شود)،ذخیرهی بالقوهی انرژی را هنگامی که بهبود کارایی انرژی انجام میگیرد،نشان دهد و نیز R نشاندهندهی افزایش مصرف بنزین ناشی از کاهش هزینهی هر کیلومتر پیمایش باشد، میتوان اثرات بازگشتی را به صورت زیر تعریف کرد(اسمال و دندر،2005): (1)- .
soluoportimid dna lerros (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 1-اثرات بازگشتی برای تغییرات برونزای کارایی سوخت 6-معرفی مدل و آزمون آن هدف اصلی در این بخش،ارائهی مدلی است که براساس آن بتوان اثرات بازگشتی افزایش کارایی انرژی را در ایران برآورد کرد.
از آنجا که با توجه به تعاریف 1 و 3،کشش کل مصرف بنزین موتور حمل و نقل جادهای نسبت به قیمت هر لیتر بنزین،(به تصویر صفحه مراجعه شود)،به عنوان یک نماینده برای کشش تقاضای مسافت پیموده شده نسبت به کارایی سوخت، (به تصویر صفحه مراجعه شود)،که به نوبهی خود تعریف اولیهی اثرات بازگشتی مستقیم بود،استفاده میشود،اندازهی این کشش،بیانگر اثرات بازگشتی بلند مدت میباشد."