خلاصه ماشینی:
"این ارتباط,از شعر معروف و منسوب به امام علی (ع)روشن میشود که: أتزعم انک جرم صغیر و فیک انطوی العالم الأکبر9 آیا گمان کردهای که تو همین جسم با جرم اندک هستی, در صورتی که درون تو بزرگترین عوالم مخفی شده است؟ علی(ع)در تاثیر عملی معرفت نفس بر شخص عارف میفرماید:"العارف من عرف نفسه فأعتقها و نزهها عن کل ما یبعدها و یوبقها؛عارف کسی است که نفس خود را شناخته,آن را آزاد کند,و از هر آنچه او را از منبع اصلی خود دور میسازد,پاک نماید"نفس انسانی که از نفخهء روح الهی نصیبی بر گفته است,میتواند با پیرایش از آلودگیها به حقیقت خود بازگردد.
امام علی(ع)میفرماید:"الشوق خلصان العارفین؛ شوق,یار صمیمی عارفان است"11 بدینسان,عارف برخلاف غالب دینداران که همت اصلی آنان دستیابی به نعمتهای دنیایی و آخرتی و رهایی از عذابهای الهی است,به دیدار خدا و همنشینی و همسخنی با او میاندیشد.
برخی عارفان, مانند عبد الرزاق کاشانی,محبت را نخستین وادی از وادیهای فنا میدانند که سالک با عبور از آن,افعال و صفات خود را در افعال و صفات حضرت حق فانی میبیند،و صفاتش عین صفات محبوب میشود نتیجه چنین محبتی, محبت خدا به عارف است.
"15 از آنجا که عارف,هم به اوصاف جمال و حاکی از لطف و رحمت الهی معرف دارد و هم به اوصاف جلال و حکایتکننده از قهر و غضب خداوند آگاه است,در قلبش امید به رحمت پروردگار و نیز ترس از غضب او وجود دارد و هیچیک از این دو,عرصه را بر دیگری تنگ نمیکند,از هیمن جا است که علی(ع)با الهام از آیهء"انما یخشی الله من عباده العلماء؛از میان اصناف بندگان تنها مردمان عالم و دانا مطیع و خدا ترسند."