خلاصه ماشینی:
"مراد از رشته علمی (descipline) مجموعهای از اطلاعات(مفاهیم و گزارهها)در حوزهء معرفتی معینی است که اولا رابطهء تولیدی منطقی4میان اجزای آن باشد؛ثانیا محور وحدت بخشی مانند موضوع،غایت،روش و امثال آن، این مجموعه را باهم مرتبط کند؛ثالثا روش همگانی(غیرشخصی)برای داوری در باب آن وجود داشته باشد.
این تقسیمات را به دو صورت میتوان بررسی کرد:یک صورت آن است که با صرفنظر از آنچه تحقق پیدا کرده است و بدون در نظر گرفتن تطور تاریخی فلسفه و ظهور شعبهها و گرایشهای مختلف در طور اعصار و قرون،صرفا در مقام تعریف و تنها با در نظر گرفتن ضوابط تقسیم منطقی،با افزودن همهء قیودی که میتوان به«فلسفه،»ضمیمه کرد،به تکثیر آن بپردازیم.
به نظر میرسد به نظر میرسد عوامل توسعه و تکثیر فلسفه را میتوان به دو عامل زیر فرو کاست: 1-گسترش مباحث و پیدایش نظریات متعدد دربارهء یک مسئله تا آنجا که دستاندرکاران آن مسئله،به این احساس مشترک میرسند که دیگر با یک مسئله مواجه نیستند،بلکه با یک رشته علمی سروکار دارند؛برای مثال یکی از مسائل فلسفه نفس، philosophy of mind مسئله ẓnatural movementẒ تمایز آن از مقدمات و زمینههای فعل از یکسو و لوازم فعل و آثار آن از سوی دیگر،و مباحثی از این دست در ذیل مسئله یاد شده بحث میشود.
نتیجه این شده است که نه تنها دانشهای میان رشتهای inter desciplinary در میان ما رشد نکرده است،بلکه از شاخه عمیق خود شاخههای مورد بحث هم بازماندهایم؛چرا که در شناخت یک علم،خود آن علم به تنهایی کافی نیست،بلکه آگاهی از امور دیگر و مقایسهء آنها است که موجب میشود ماهیت علم بر ما مشکوف شود."