خلاصه ماشینی:
"در اینجانگرش این اعلامیه را در سه محور بررسی میکنیم: محور یکم:دربارۀ مسأله برابری زن و مرد،اعلامیه اسلامیحقوق بشر در ماده ششم خود چنین مقرر میدارد:«الف:در حیثیتانسانی،زن با مرد برابر است و به همان اندازه که زن وظایفی دارد،ازحقوق نیز برخوردار است و دارای شخصیت مدنی و ذمۀ مالی مستقل وحق حفظ نام و نسبت خویش را دارد؛ب:بار نفقه خانواده و مسئولیتنگهداری آن از وظایف مرد میباشد».
درباره این ماده چند نکته گفتنی است:نخست آنکه باید به همه پرسشهایی که درباره حقآزادی مذهب مطرح شده است،پاسخ دهد؛برایمثال آیا کسی که تنها به دلیل زیستن در خانوادهای مسلمان،مسلمانبه شمار میرود،باید حتما تا پایان عمر مسلمان بماند و آیا اگر روزیبا صدق و مجاهدت به باور دیگری رسید،حق ندارد آن را بپذیرد؟وپرسشهای دیگران از این دست.
نکته دیگر آنکه این اعلامیه باید حقوق بشر را تعیین کند،درحالی که عملا دست و پای پسر را میبندد،و نکته سوم آنکه،طبقهمین مبنا،پیروان دیگر ادیان میتوانند عین این ماده را برگرفته و بهجای«اسلام»نام دین مورد قبول خود را بگذارند و بگویند فلان دین،دین فطرت است و رویگردانی از آنجایز نیست.
10اینک پرسش این استکه آیا باید مانع این کار شد و آن را ناقض حقوق زنان دانست و یا مانند«بن باز»آن را امری دینی و مستحسن شمرد؟این مسأله و هزاران مسألهریز و درشت دیگر نشان میدهد که این اعلامیه با تعیین مرجعی به نامشریعت برای تفسیر مواد آن و بیتعیین دقیق مقصود از شریعت،راه رابر هرگونه تفسیری باز گذاشته است تا جایی که میتوان سادهترینآزادیها،مانند رانندگی با وسایل نقلیه،را با استناد به شرع ممنوع کردو در مواردی پیچیدهترین فعالیت اجتماعی را نیز مجاز شمرد."