چکیده:
پیرامون دولت، نظریههای گوناگونی وجود دارد که از آخرین آنها نظریه دولت مجازی است. این نظریه در اواخر دهه 1990 به عنوان الگوی سازمانهای قرن بیست و یکم مطرح شد. تحول این نظریهها در واقع بازتاب سیر تاریخی تمدن بشر است که میتوان آن را در سه مرحله سنت، مدرنیسم، پسامدرنیسم طبقهبندی کرد. این تحول در مرحله سوم با وقوع انقلاب ارتباطات، ماهیت کار و زندگی بشر تغییر کرده و عصر صنعت جایش را به عصر اطلاعات داده است.
با رشد و گسترش فناوری ارتباطات و ظهور شرکتهای مجازی و الکترونیکی، اندیشه ایجاد دولت الکترونیکی مطرح شد. از میان E های مطرح شده، E-Commerce (کسب و کار الکترونیکی) جامعترین مفهوم است، اما براستی کسب و کار الکترونیکی که جایگاه و نقش انسان را در جامعه متحول ساخته است چیست و چه تفاوتی با کسب و کار متعارف دارند؟
سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور در فصل "بازار کار و سیاستهای اشتغال" گزارش اقتصادی و نظارت بر عملکرد سال دوم برنامه سوم توسعه، ضعفهایی را برای بازار کار برشمرده است. پیداست این فناوری اطلاعات است که میتواند به عنوان یک بستر، زمینه جبران ضعفها را با بهرهگیری هر چه بیشتر از قوتها فراهم آورد و براساس این نظریه، تحول در نظام اداری را جهت دهی کند.
Theories abound on governments. Virtual government is among the latest such theories which evolved in the late 1990s as a model for 21st century organizations. The evolution of these theories reflects the historical trend of human civilization، moving from tradition to modernism and ultimately post modernism. In the post- modern phase، this evolution has undergone a change owing to the communications revolution، as well as the nature of work and human life in the new era. As such، the industrial age has given its place to the information ege. The growth and advancement of the communications technology and the rise of virtual and electronic companies have helped shape the idea of setting up an electronic government. A mong the "E"s of this era، e-commerce has encompassed the most comprehensive meaning. But what is e-commerce which has transformed man's position and role in the society and how is it different from conventional commerce? The Management and Planning Organization has pointed to the weaknesses of the world job market in the chapter on "Job market and Employment Policies" in Economic Report and during auditing of the second year of the Third Development plan. Information technology can serve as a bedrock to make up for the weaknesses by better utilizing the strengths in a drive to direct the country's administrative development.