خلاصه ماشینی:
"حجت الاسلام پورمحمدی:در اینجا خوب است به نکتهای اشارهکنم:مکاتب غربی درباره حقوق مادی انسان و زیست طبیعی اوپژوهشهای گستردهای کرده و به زوایای پنهان این موضوع توجه کردهاند.
حال سؤال این است که در فرهنگ اسلامی چه اصولی برای تعریف وتدوین حقوق شهروندی در نظر گرفته میشود؟ حجت الاسلام پورمحمدی:در مکاتب حقوقی مختلف،اصلیترینمبنا تعریفی است که از حق ارائه میشود و هر نوع نگرش به حق موجبتعریفی خاص در حوزۀ حقوق خواهد شد،چه به معنی اصطلاحی آنکهدر علم حقوق کاربرد دارد و چه کاربریهای دیگر آن در هستیشناسی،انسانشناسی فلسفه اخلاق و فلسفه سیاسی.
خردنامه:با تعریفی که ارائه دادید،دایرۀ حقوق شهروندی در بینشغربی وسیعتر است یا در تفکر اسلامی؟ حجت الاسلام پورمحمدی:پاسخ کامل به این سؤال نیازمند بیانمقدماتی است،اما برای پرهیز از تفصیل و رعایت بیان عمومیتر و قابلاستفادهتر بودن بحث،به اجماع توضیح میدهم.
خردنامه:آیا به جز تفاوت کمی،از جهت کیفی نی در این دو نگاهتفاوتی دیده میشود؟ حجت الاسلام پورمحمدی:پاسخ از فحوای مطالب قبلی روشنمیشود،اما توضیح بیشتر این است که:بله،از بعد کیفی و محتوایی همتفاوتهای جدی وجود دارد؛زیرا مرزهای تعیینشده در حقوق غربیعمدتا ناظر به آزادی منافع دیگر افراد است.
خردنامه:با این توضیحات چه تفاوتی میان نظام حقوقی اسلام و غربدر حوزه وظایف دولتها در راستای تحقق حقوق شهروندان وجود دارد؟ حجت الاسلام پورمحمدی:پاسخ به این سؤال نیز نیازمند طرح بحثگستردهای است،اما به فراخور این گفتوگو و در بیانی کوتاه اشاره میکنم که در یک تناسب و معادله مستقیم،هرچه حقوق شهروندی محدودترباشد،تعهدات دولتی نیز کمتر است،چه از جهت تأمین آنها یا نظارت برحسن انجام آنها."