خلاصه ماشینی:
"الهیات به معنای دانش شناخت مفاهیم لاهوتی و حکمت ربوبیکه همواره در بنیاد بخشی از ادیان و سپس سهمی از مطالعات دینپژوهیبوده است،در جهان جدید رنگ و رویی دیگر دارد.
فرم و رفرمدر الهیات احمد شهدادی (به تصویر صفحه مراجعه شود)تاریخ قدسی همواره شرح احوال کوششها و جوششهای پاکان ونیکان و پیامبران و برگزیدگان در سیر ایمانی وجودی خویش و نیز درسلوک معرفت به خداوند است.
»7 از هنگامی که برخی فیلسوفان دنیای نو«مرگ خداوند»را اعلامکردند،بیتردید الهیات در فضایی پرمخاطره افتاد است با این حال،متألهان اقرار کردهاند که بشر معاصر نتوانسته است کشش خداجوییخود را وانهد و بر آن فائق آید و ازاینرو هرگاه خدای ادیان توحیدی را ازیاد برده است،خدایان دیگری را به ساحت زندگی خود راه داده است.
در تمدن اسلامی و فرهنگ دینی نیز پس از گذشت عصر نزول قرآن،دستگاههایی الهیاتی پدید آمده است که در قالب آنها خداوند،صفاتو هستی او وانموده شده و در معرض انواع کشفهای عقلانی و وحیانیقرار گرفته است.
4. با وجود همۀ ذخایر پرعمق و معنای پیش گفته،در جهان تفکراسلامی یک پشتوانۀ معنوی و فکری دیگر برای الهیات و مفاهیم حکمتلاهوتی وجود دارد و آن«عرفان اسلامی»است.
آموزههای عرفانی معارف اسلام و نیز همۀ حکمتهای دنیویاولیای گرانقدر آن،از نخستین دورههای تاریخ اسلامی دستگاهیگسترده و پیچیده از سلوک نظری و عملی به سوی خداوند پدید آورده وعارفان والا و دریایی و بیهمانندی را به مشتاقان شناسانده است.
در میان این فرهنگ بیکرانه،الهیات عرفانی (lacitsym ygoloeht) در همۀ ابعاد خود،دامنهای گسترده و البته هموارهگسترنده از معرفت به هستی و صفات خداوند به وجود آورده است کهدر هیچ فرهنگی همانند و هماورد ندارد."