چکیده:
هدف اصلی این تحقیق بررسی ارتباط به کارگیری راهبردهای یادگیری در فرآیند یادگیری زبان انگلیسی و مهارت زبانی آنها در میان دانشجویان زبان انگلیسی میباشد. این گروه شامل ١٨٩ دانشجوی سـال اول زبـان انگلیسـی بوده که به روش نمونه گیری تصادفی گروهی از میان ٣٦٨ دانشجوی سال اول زبـان انگلیسـی دانشـگاه آزاد اسـلامی رودهن انتخاب شده اند. در این تحقیق از پرسش نامه راهبردهای یادگیری زبـان آکسـفورد (SILL) و نسـخه آزمـون سنجش بسندگی زبان انگلیسی تافل (ETS) سال ٢٠٠٣ استفاده شـده اسـت . یافتـه هـای ایـن تحقیـق نمایـانگر وجـود همبستگی میان به کارگیری راهبردهای یادگیری و سطح مهارت زبان انگلیسی این دانشجویان میباشد. علاوه بر ایـن ، تفاوت قابل ملاحظه ای بین دانشجویان دختر و پسر در به کارگیری راهبردهای یادگیری و سطح مهارت آنهـا مشـاهده نشده است .
خلاصه ماشینی:
1- Richards & Schmidt 2- Stern 3- Rubin 4- Oxford 5- Anderson 6- Chamot البته طبقه بنديهاي زيادي در مورد راهبردهاي يادگيري زبان دوم وجود دارند.
اين پژوهش در پي يافتن پاسخ سؤالات زير ميباشد: 1- Politzer & McGroarty 2- Parkinson & Howell-Richardson 3- Abraham & Vann 4- Mangubhai 5- Chamot & El-Dinary 6- Khaldieh 7- Vandergrift 8- Graham ١- آيا بين به کارگيري راهبردهاي يادگيري و سطح مهارت زباني فراگيران زبان انگليسي ارتباطي وجود دارد؟ ٢- آيا رابطه اي بين نمره آزمون تافل فراگيران دختر و پسر و به کارگيري راهبردهاي يادگيري در آنها وجود دارد؟ روش با توجه به اينکه پـژوهش حاضـر بـه بررسـي وجـود رابطـه اي احتمـالي بـين متغيرهـاي راهبردهـاي يادگيري و ميزان مهارت فراگيران زبان ميپردازد از روش همبستگي استفاده شده است از آنجا که اطلاعات جمع آوري شده رتبه اي ميباشند از ضريب همبستگي پيرسون استفاده شده است .
طبق نظريه آکسفورد راهبردهاي به کار رفته در اين پرسش نامه عبارتند از: بخش ١: يادآوري مؤثرتر بخش ٢: به کارگيري تمامي فرآيندهاي ذهني بخش ٣: جبران دانش و اطلاعات مفقوده بخش ٤: سازمان دهي و ارزيابي يادگيري بخش ٥: مديريت و کنترل احساسات 1- Oxford’s Strategy Inventory of Language Learning (SILL) بخش ٦: يادگيري به همراه ديگران پرسش نامه راهبردهاي يادگيري زبان براساس معيار ليکرت پاسخ داده شده است که از عدد ٥ (يعني هميشه يا در بيشتر مواقع در مورد من درست است ) تا ١ (يعني هرگز يا بيشتر مواقع در مورد من درست نيست ) را دربر ميگيرد.
1- Vandergrift 2- Oxford, Cho, Leung, & Kim 3- Oxford & Ehrman 4- Oxford & Nyikos 5- Chang, Liu, & Lee منابع انگليسي Abraham, R.