خلاصه ماشینی:
"راستی این جریان چهارزشی برای مطالعه و تحقیق دارد!؟ در ویژهنامهای که ظاهرا برای تبیین اندیشه تفکیک سامان یافتهاست،خواننده مجبور است پیش از آشنایی با محتوای این نظریه از زبانمتخصصان آن،به مطالعه گفتوگویی در نقد مکتب تفکیک،با عنوان«مکتب تفکیک؛رؤیای خلوص»،بپردازد تا مبادا مطالب زهرآگینتفکیکیان آثار سویی بر ذهن و روان آنان بر جای گذارد.
البته باید انصاف علمی خردنامهسازان را ستود که در صفحاتمیانی این مجموعه،یک مصاحبه مثله شده و چند مقاله کوتاه را در معرفیمکتب تفکیک آوردهاند تا خوانندگان آن همه نقد و نیش را در موردتفکیکیان آموختهاند،دست کم با چند مدعای کلی و ابتدایی آنان آشناشوند و حد اقل بدانند که این مکتب منفور و اندیشۀ محجور هنوز هم ازناحیه چند نویسنده مورد حمایت قرار میگیرند.
ظاهرا نویسنده نمیداند کهدست کم دو تن از مراجع عظام کنونی-آیت الله وحید خراسانی و آیت اللهسید علی سیستانی-از شاگردان میرزای اصفهانی و شیخ مجتبی قزوینیبودهاند و در دامان این فکر و فرهنگ بالیدهاند،همچنانکه بسیاری از مراجعتقلید دیگر نیز با این تفکر همسو بودهاند.
اینان از یک سو نقدفلسفه را محتاج تعلم و تخصص در فلسفه میدانند و از سویی دیگر،بدون هیچ آشنایی با آثار علمی بزرگان تفکیک،قلم نقد به دست گرفتهاندو جالبتر اینکه ادعاهایی چون«در تمام مکتب تفکیک»و«هیچ متنی ازتفکیک»میکنند و برای این ادعاهای خود حتی یک مرجع و مأخذنمیآورند.
اگر سرمقالهنویس اندکیبا آثار آیت الله اصفهانی آشنایی داشت،میدانست که ایشان نه تنها ولایتفقیه و تصدی امور مسلمین را یکی از احکام مسلم فقه شیعه در عصرغیبت به شمار میآورد،بلکه این را حتی به دوران حضور و قبض بدائمه(ع)نیز گسترش میداد."