خلاصه ماشینی:
"4یکی از آثار حسن بن موسی نوبختیهم رد این عقیده است با عنوان«الرد علی من زعم ان الفلکحی ناطق»5این نزاع در قرون بعدی هم ادامه داشت:«خواجه نصیر طوسی نظریهای را که پایه افسانههای خرافییونان بود و جمعی از فلاسفه مسلمان هم آن را از یونانیانفرا گرفته بودند،به کلی از میان برداشت و با نقض نظریه یونانی،افسانه عقول عشره و ملحقات آن از دستهآرائی را که در هیئتقدیم عنوان میشد و میگفتند افلاک زنده و عاقلند و دارایفکر و مدبر امور هستند،همه را از پایه منهدم و ویران ساختو اساس هیئت قدیم را پیش از ولادت کوپرنیک و گالیله بهچند قرن برهم ریخت».
این نقدها و مخالفتها بر طیفهایگوناگونی مشتمل است؛همانند:فقها و متکلمان و دوستداران فلسفه مشاءو دیگر مکاتب فلسفی و نیز انتقاد از برخی اصول فکری ملا صدرا از سویهواخواهان فلسفه وی.
پس روشن است که نمیتوان گستره دیدگاههای غزالی را به عنوانیکی از جریانات فکری تأثیرگذار فلسفهستیز سنی به کلیت مسلمانان تعمیمداد و مخالفان تفکر فلسفی نحلههای کلامی شیعی را هم متأثر از آن دانستو فراتر از آن در این جهت برای غزالی نقشی برتر و پیشتاز ترسیم کرد؛چراکه اجزای نظام فکری غزالی با مواضع سلفی ضد شیعی و آمیخته با مشربذوقی و تصوفی،در تضاد اسلامی با بنیانهای فکری کلام امامیه است.
تمایز میان دیدگاههای کلام شیعی با نظام فکری فلسفی و عرفانیدارای سابقهای کهن و دیرینه بوده و چند سده پیشتر از غزالی و از عصرحضور امامان معصوم(ع)ادامه داشته است؛برای نمونه قابل ذکر است کهغزالی متوفی 505 ه."