خلاصه ماشینی:
"در این رویکرد نوع مباحثیکه مطرح میشود تاریخمندانه است؛یعنی اشاره به سوابق دارد و اگر مازنجیرهای را فرض کنیم،حلقه اخیر آن حکمت متعالیه است.
خردنامه:به جز وجوه فلسفی و کلامی اهمیت حکمت متعالیه،کهدر هر حال مربوط به اهل اطلاع و تخصص است،چه عاملی باعثمیشود که حکمت متعالیه برای همه جامعه اسلامی اهمیت بیابد و درواقع کارآمدی خود را در حوزه عمل هم نشان دهد؟ دکتر فعالی:نکته دیگر در اهمیت حکمت متعالیه این است کهحکمت متعالیه فقط یک نظام فلسفی نیست،بلکه زمینهساز یک حکمتسیاسی هم هست و به اعتقاد من میتوان از این حکمت یک نظام سیاسی-اجتماعی به دست آورد.
یک بحث تاریخی هم اینجا وجود دارد و آن این است که حکما و عرفا،مثل فقها،بسته به شرایطتاریخی زمان خود،با توجه به این که با حمایت قدرتهای زمان خودکتاب مینوشتند و یا دارالحکمه و مدرسه تأسیس میکردند،پس لازمبوده است که نظام سیاسی موجود را توجیه کنند و ما نمیتوانیم این را به(به تصویر صفحه مراجعه شود)حساب نظام سیاسی آنان بگذاریم؟ دکتر فعالی:این به نظر من درست نیست.
چطورمیتوانیم این حکمت را به یک نگرش اختصاص دهیم؟شیعه،کهبیشترین جلوههای حضورش تاریخی و فقهی است،چگونه میتواند باحکمت متعالیه نسبت داشته باشد؟چگونه میشود از حکمت متعالیهقرائتهای سیاسی اسلام هم برداشت کرد؟ دکتر فعالی:دو مقام مطرح است:مقام اول این است که معتقدشویم وقتی ملاصدرا این نظام فلسفی را تدوین میکرد،به نیت رائه یکساختار سیاسی نبود و از این نظر جواب شما منفی است.
حکمتمتعالیه در این میان چه جایگاهی دارد؟ دکتر فعالی:فلسفه اسلامی،به خصوص حکمت متعالیه،بزرگترین پشتوانه فکر اسلامی و شیعی است و امروز با ادیان بزرگ،به خصوص با مسیحیت،زمینههای گفتگوی وسیعی دارد."