خلاصه ماشینی:
"در صورت امکانپذیر بودن،آیا چنین فلسفهای وجود دارد؛به عبارت دیگر،آیا مجموعه معارفی که ما امروز آن را تحت عنوان«فلسفهاسلامی»میشناسیم،واقعا فلسفه اسلامی است؟1 در فرهنگ اسلامی،عنوان«فلسفه اسلامی»،به مجموعهای ازمسائل اطلاق میشود که در باب امور عامه،خداشناسی،علمالنفس،معرفتشناسی و دینشناسی مطرح میشوند امور عامه،یا الهیاتبالمعنی الاعم،خود شامل مباحثی است همچون:احوال کلی وجود،وجود مستقل و رابط،وجود ذهنی،مواد ثلاث،جعل،ماهیت،وحدت آیا فلسفۀ اسلامی داریم؟ و کثرت.
آیا برای این آموزهها میتوان نقش و تأثیر دیگری در فلسفه تصویرکرد؛نقش و تأثیری که سبب شود فلسفه مزبور با حفظ ماهیت فلسفیخویش حقیقتا اسلامی هم باشد و به موجب آن از فلسفه مسیحی و یهودیو غربی و غیره متمایز باشد؟پاسخ مثبت است.
پس همین که گزارهایمضمونی هستی شناختی داشت و فیلسوف برای اثبات صدق آنها استدلالعقلی معتبری ارائه کرد،کافی است برای این که فلسفی باشد،خواه غرضاز طرح و حل این مسأله دفاع از دین باشد یا کسب وجاهت یا دریافتپول یا نوعی تفریح یا غیر اینها.
نگاهی به مسأله علم الهی در کتب فلسفه اسلامی و مسائل بسیاردقیقی ک در این بحث طرح شده است،از جمله،«تعلیقات»ابنسینا و«اسفار»صدرالمتألهین،در باب توحید،و اهمیتی که حکمای اسلامی،پس از ابن کمونه تا عصر صدرالمتألهین،برای پاسخ به این شبهه قائلشدهاند نیز گواه دیگری بر صحت این مدعاست.
برای رفع تعارض بین این روایات و امور قدیم نامبرده،انواع دیگری ازحدوث،مانند حدوث ذاتی و دهری،را مطرح کردهاند و مدعی شدهاندکه مقصود از حدوث در متون دینی همان حدوث ذاتی یا دهری است نهحدوث زمانی،و بیتردید همه اشیا به جز خداوند،به این معنا حادثاند،هرچند برخی از آنها از نظر زمانی قدیماند نه حادث."