چکیده:
شناخت دانشجویان یکی از عوامل مهم و موثر بر آموزش در کارگاههای معماری است. جهت کسب نتایج بهتر بر اساس آموزش و پرورش شناختی، در کارگاههای طراحی نیاز است تا به یادگیرندگان نیز در فرایند آموزش توجه شود. بر همین اساس؛ روانشناسان علوم تربیتی سعی در شناخت یادگیرندگان بر اساس ویژگیهای شخصی کردهاند. یکی از این ویژگیها، سبکهای یادگیری است که ترجیحات یادگیری هر شخص را بیان میکند. این نوشتار نیز سعی دارد بر اساس یکی از انواع تقسیم بندی سبکهای یادگیری که متعلق به «دیوید کلب» است و چهار سبک یادگیری واگرا، همگرا، انطباقی ابنده و جذب کننده را مطرح میکند، به بررسی عملکرد دانشجویان معماری در کارگاه طراحی بپردازد. برای بررسی رابطه عملکرد دانشجویان با سبکهای یادگیری، ابتدا بر اساس سیاهه سبکهای یادگیری کلب به چگونگی توزیع دانشجویان معماری در سبکهای یادگیری پرداخته میشود و سپس عملکرد دانشجویان در دو بخش فعالیتهای کارگاهی، شامل طراحی و اسکیسها مورد بررسی و مقایسه تطبیقی قرار میگیرد. نتایج این تحقیق نشان میدهد که دانشجویان با سبک یادگیری واگرا، دارای بهترین عملکرد و دانشجویان همگرا دارای ضعیفترین عملکرد در کارگاه طراحی معماری هستند. همچنین مشخص شد؛ تاثیرات آموزشی برنامه اسکیس در دانشجویان جذبکننده و طراحی بلندمدت در دانشجویان انطباق یابنده از تاثیر بیشتری برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
این نوشتار نیز سعی دارد بر اساس یکی از انواع تقسیمبندی سبکهای یادگیری که متعلق به «دیوید کلب» است و چهار سبک یادگیری واگرا، همگرا، انطباقیابنده و جذبکننده را مطرح میکند، به بررسی عملکرد دانشجویان معماری در کارگاه طراحی بپردازد.
روش تحقیق این نوشتار برای بررسی رابطه میان سبکهای یادگیری و عملکرد دانشجویان در کارگاه طراحی انجام گرفته است.
مشاهدات و یافتههای مرتبط قبلی در حیطه آموزش معماری و بر اساس سبکهای یادگیری تاکنون چندین تحقیق به چاپ رسیده است : · تحقیق "دمیرباس و دمیرکان" در سال 2003 چگونگی ارتباط پیشرفت تحصیلی طراحی را در کارگاههای طراحی معماری بر اساس سبکهای چهارگانه یادگیری کلب مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیدهاند که یادگیرندههای جذبکننده بیشترین پیشرفت و یادگیرندههای انطباقیابنده کمترین پیشرفت را در طول چهار مرحله طراحی در طول یک ترم داشتهاند [Demirbas and Demirkan, 2003:452].
· تحقیق انجام شده توسط "کوان و یون یان" که در سال 2005 ، عملکرد دانشجویان معماری در کارگاههای طراحی و رابطه آن با سبکهای چهارگانه یادگیری کلب را مورد بررسی قرار دادهاند به این نتیجه رسیدهاند که نوع تمریناتی که به دانشجویان داده میشود اگر با سبک یادگیری آنها هماهنگ باشد در ارزیابی نمره خوبی میآورند و در صورت وجود تضاد میان تمرین ارائه شده به دانشجو و سبک یادگیری وی، نمره ارزیابی پایین خواهد بود.
Kolb's experiential learning cycle Source: Seif, 2007.