خلاصه ماشینی:
"آزادی سقط جنین در برخی از کشورهای غربی بهاین معنا نیست که این مسأله از نظر اخلاقی فیصله یافته است.
اینان از منظری کاملا لیبرال به حق سقطجنین مینگرند و هیچ دلیلی برای غیراخلاقی بودن این عمل نمیبینند؛برایمثال اگر زنی در سفری طولانی باشد و متوجه شود که باردار است و با اینوضع ناگریز باشد سفر خود را به تعویق افکند،میتواند دست به سقط جنینبزند،حتی اگر جنین او هشت ماهه باشد.
رهیافت میانه روانه بر آن است تامیان مراحل مختلف شکلگیری جنین تفاوت نهد و در مواردی که هنوز جنینکاملا شکل نگرفته است،سقط را مجاز دارد و در مواردی که به نظر میرسدجنین به قالب انسانی درآمده است،آن را غیراخلاقی بداند.
هرچند با نتایج«نونان»موافق نباشیم،اما در تحلیل او یک نکته رامیآموزیم و آن این که به سادگی نمیتوان درباره مراحل جنینی مختلف،بهصرف وجود پارهای تفاوتهای بیولوژیک،احکام مختلف اخلاقی صادر نمودو از تمایزهای کمی و گاه مبهم،نتایج اخلاقی متفاوتی به دست آورد؛بنابرایناگر سقط جنین پنجماهه،به دلیل آنکه کشتن انسان است،غیراخلاقی بهشمار میرود،سقط جنین صد روزه نیز کشتن انسان خواهد بود.
اگر قرار باشد دربارهسقط جنین،هر مادری به تنهایی تصمیم بگیرد و هیچ اصل راهنمای عملیدر بین نباشد و تصمیم زنی که به هر دلیل خواستار سقط جنین است همان قدراخلاقی باشد که تصمیم مادر که جنین ناخواسته خود را تحمل میکند،دراین صورت اخلاق فاقد معنا میشود.
عمدتا در پنج مورد است که مسئله سقط جنین پیش کشیده میشود:نخست،سقط جنین برای نجات جان مادر،که عالمان اخلاق و حقو قدانانو فقهیان درصوتری که خطری جدی مادر را تهدید کند،آن را مجاز میدانند."