خلاصه ماشینی:
"آنطورکه دراین کتاب و«کتاب فلسفۀ دین تحلیلی»مطرح میشود بحث این نیستکه پیشفرضهای فلسفی قبل از ما چیست تا برسیم به موضوعاتی که دردین وجود دارد؟ اینجا خیلی از دوستان تصور میکنند که در فلسفۀ دین مامیخواهیم از یک روش کاملا عقلی استفاده بکنیم که اصلا هیچ ربطیبه کار نقلی ندارد؛یعنی گمان میکنند نمیخواهیم از داخل دین بپرسیم،بلکه فقط راجع به چیزهای کلی که میتواند عقل را اثبات کند(مثل وجودخدا).
ولی در زمانهای بعد میبینیم کههرمنوتیستها،پستمدرنها و فیلسوفان آلمان و فرانسه و ایتالیا همگفتند که ما هم در این موضوعات حرف داریم پس ما هم یک فلسفۀ دینمطرح میکنیم،ولی مطالبی که ذیل عنوان«فلسفۀ دین»آمد،همانموضوعها در ذیل عنوان«فلسفۀ دین تحلیلی»مطرح شدند؛مثلا این [روبهرو] مباحث که:تعریف دین چیست؟انقش استدلال در دین چیست؟آیا مامیتوانیم وجود خدا را اثبات یا توجه کنیم یا بگوییم که عاقلانه است؟این مسائل وقتی پیش آمد که فیلسوفان تحلیلی به مباحث دینی توجه کردندو مکاتب دیگر هم کار خودشان را به این مجموعه اضافه کردند.
اگر میخواهیم بدانیم فلسفۀدین چیست،میتوانیم به کتابهایی که با عنوان«فلسفۀ دین»چاپشدهاند مراجعه کنیم و ببینیم آیا میتوانیم چیز مشترکی در آنها پیدا کنیمیا نه؟اگر از این ملاک استفاده کنیم،دفاع از دین هم فلسفۀ دین است؛چون خیلی کتابها در موضوع فلسفۀ دین میخواهند همین کار را بکنند.
گاهی اوقات در یک مقاله میبینیم که این کار راانجام میدهند؛یعنی در مقالهای که در آن از روش فلسفی استفادهمیشده است،در یک قسمت دلیل نقلی هم آوردهاند به عنوان تأیید؛مثلا دربارۀ قدرت مطلق خدا خیلی بحث است در اینکه قدرت مطلقخدا چیست و چطور باید آن را تفسیر کنیم."