خلاصه ماشینی:
روشنفکرانو مسئولیتهایزندگی عمومی گفتوگو با نوام چامسکی* نقش اخلاقی روشنفکران *شما در کتاب قدرتها و چشماندازها dna rewoP stcepsorp مینویسید:«مسئولیت نویسنده به عنوان نمایندهای اخلاقیهمانا تلاش برای گفتن حقیقت موضوعات مهم بشری به مخاطبانی استکه در قبال آن موضوعات کاری از دستشان برمیآید.
»آیا این مسأله را به روشنفکران و دانشگاهیان نیز تعمیم میدهید؟ اگر شخص از رو انتخاب نیز تصمیم بگیرد که نویسنده یا سخنگونباشد،پس وی از حیث تعریف تصمیم میگیرد-چنانکه از من نقل قولکردید-خود را درگیر آن نکند که«حقیقت موضوعات مهم بشری را بهمخاطبانی که در قبال آن موضوعات کاری از دستشان برمیآید.
اما در مورددانشگاهیان:نمیفهمم چرا مسئولیتهای ایشان در مقام نمایندههایاخلاقی جامعه باید با مسئولیتهای دیگران تفاوت داشته باشد،خاصهدیگرانی که از پارهای امتیازات و اختیارات برخوردارند و به اقتضای همینامتیازات،مسئولیتهایی بر عهدهشان نهاده شده است.
این عادت مألوف هرمعلم خوب است و باید عادت نویسنده و روشنفکر نیز باشد.
حال اگر امتناع کنم،آیا به لحاظ اخلاقیمقصر هستم؟ایا اگر تصمیم بگیرم کاری را که به راحتی میتوانم برای هزارانکودکی که به گواه آمارهای یونیسف2هر ساعت به دلیل ابتلا به بیماریهایقابل پیشگیری جان میدهند انجام ندهم،از نظر معیارهای اخلاقی مقصرهستم؟یا اگر دولت«جامعهباز و آزاد»من جرم و جنایتهای هولناکی کردهکه به راحتی قابل تعدیل یا پایانپذیر بوده است و من کاری انجام نمیدهم، نمیفهمم چرامسئولیتهای روشنفکران درمقام نمایندههای اخلاقیجامعه باید با مسئولیتهایدیگران تفاوت داشته باشد،خاصه دیگرانی که از پارهایامتیازات و اختیاراتبرخوردارند و به اقتضایهمین امتیازات،مسئولیتهایی برعهدهشاننهاده شده است.
و اما در مورد این که آیا کسانی که با معنای متداول«روشنفکر»جور درمیآیند باید به روش تجویزی سعید عمل کنند یا خیر،باید بگویم که این مسأله،مقوله متفاوتی است.