خلاصه ماشینی:
در واقع،حافظ برای گذشته ما تا امروز،بیشتر از خلال اشعار وغزلیات دیوانش مطرح بوده است تا شخصیت شاعر این اشعار؛گو اینکهتضادهای فکری و حاشیههایی غیرغالب نیز در کنار این سنت شفاهیجریان داشته که یک سوی آن حافظ و شعرهایش را محصول فکر عارفیو اصل و شخصیتی کامل میدانسته است و سوی دیگر آن،شخصیتوی را گاه تا حد یک نظرباز ناسالم تنزل میداده است.
بدینسان دیوان حافظ قرنهای متمادی پرخوانندهترین کتابفارسیزبانان بوده و فارغ از شخصیت شاعرش(که گاه البته به صورتشاعران به اصطلاح مدرن و امروزیحافظ را بیشتر شخصیتی معنویدر ساختار تاریخی ادبفارسی میدانند بدیلسایر شخصیتها و اطلاع(به تصویر صفحه مراجعه شود) از زیروبم سخن اوو ریزهکاریهایهنر او را هنری نمیدانند حاشیهای به آن پرداخته میشده)،شرح دغدغههای گروههای متفاوتفارسیخوانان بوده است.
نگاه ما به این اقبال و عدم اقبال،یک بار از اقبال عامه مردم بهشعر حافظ خواهد بود و یک بار از باب اقبال عامه شعرخوان(متخصصانبسیاری پیران،امروز دیگر (به تصویر صفحه مراجعه شود)حوصله خواندن شعر حافظ راندارند و بسیاری جواناننوشتههای تاگور هندی یا شعرهایسپهری و شاملو را بیش و پیش ازحافظ میپسندند.