خلاصه ماشینی:
سایر رشتههای حقوق،بهویژه در قلمرو حقوق خصوصی(مدنی)و جزا و تجارت،به دلیل نیازسنتی افراد و جامعه از گذشتۀ دور،جای خود را در میان پژوهشها بازکرده است.
IB} ترسیم قلمرو«فقه-حقوق»در حقوق ایران بررسی موضوعات فقهی-حقوقی درحقوق کنونی و حتی پیشین کشورمان،بیانگرآمیختگی غیرقابل انکار در عرصه فقه و حقوق،به ویژه در حوزههایی است که به مناسبات سنتیجامعه باز میگردد.
شاید رابطه«عموم و خصوص منوجه»بیان منطقیقابل قبولی برای تداخل و اشتراک و تمایز دو قلمرو باشد:موضوعاتیچون بسیاری از عقود به عنوان نقاط مشترک دو حوزه،و اصل آزادیقراردادها(موضوع مادۀ 10 قانون مدنی)نقطه افتراق از طرف علم حقوقاست و برخی دیگر از عقود فقهی(مثل عقود جزیه و ذمّه)وجه افتراق ازطرف فقه است.
توضیح آن که مسایل و گزارههای حقوق خصوصی،به ویژه حقوقمدنی،به کشف رابطهها و تعلقات و مناسبات افراد با هم یا با اموالشانمیپردازد،به گونهای که در این گزینهها فردهیچگاه با تشخیصهای فردی و فطریاش مداربررسی قرار نمیگیرد،بلکه علقهها ونسبتهای اعتباریاش با دیگر عناصر(افراددیگر و اموال و احیانا جامعه)مورد تحلیل قرارمیگیرند.
در اینجا نیز هرچند رابطۀ بین فرد و جامعه مطرح شده است،اما در بسیاری از مباحث آن،کشف و تحلیل این رابطه به نیازهای ماهویو ویژگیهای سرشتی فرد و جامعه باز میگردد که بر اساس حقایق سرشتیبشر و عناصر واقعی جامعه شکل گرفته است.
در یک جمعبندی کلی از گفتارمقدماتی بالا میتوان گفت گزارههایی ازحقوق که از کشف ذاتیات عناصر یک واقعۀحقوقی و یا اعمال حقوقی دور ماندهاند و تنهابه بیان«رابطهها»ی اعتباری پرداختهاند،بههمان میزان،کمتر به چالش کشیده شدهاند؛چرا که این مفاهیم،قضایای کلیه اعتباریاند که تنها به بیان وضع متعارفموجود و تقنین و تدوین سنتهای رایج پرداختهاند و ازاینرو بیشتر،بهبیان اصولیان،قوانین و احکام امضاییاند و نه تأسیسی.