خلاصه ماشینی:
"منظور از نظام سازی فلسفی در اینجا این است کهآنان تمامی آن چه را که متفرغ بر ماوراء طبیعت است استخراجکردهاند؛چنان که بعضی میگویند اگر ارسطو اکنون زنده بود وپژوهشهایی را که دربارۀ او صورت گرفته بود،میدید،میپرسیداینها دیگر چیست؟ غربیان بعد از تصحیح علمی و تحلیل آثار فیلسوفان بزرگ،(به تصویر صفحه مراجعه شود)سیر تاریخ و تطور فکر فلسفی در غرب را نوشتند.
اما در غرب،مثلا در شناخت فلسفه کانت،بسیار پژوهش شده است و به سؤالاتینظیر«فلسه کانت چیست و چه مشخصاتی دارد؟»،«فلسه کانتدر چه فلسفههایی ریشه دارد؟»،«نتایج این فلسه در زمینه اخلاق،انسان و دین چیست؟»پاسخ داده شده است،اما چنین چیزی مثلادربارۀ ملا صدرا نداریم.
چراسهروردی یا حتی جهان اسلام مقابلابن سینا و فارابی ایستاد؟چرا غزالی آنرا نقد کرد؟چرا ابوالبرکات آن را نقد کرد؟اما فیلسوفان بعدی این اشکال را بهابن سینا و فارابی ندارند؛مثلا ابن عربیبه علم حضوری و به علم شهودیاهمیت میدهد و در بخشی جدید بهشناخت علم میپردازد و بعد ملا صدرانارساییهایی را که در مباحث ابن عربیو سهروردی وجود دارد بر طرفمیکند؛مثلا به اشتباه میگویند درفلسفه اسلامی علم بر اراده مقدم است.
به نظر من توجه اندیشه غربی به این حوزه از میراث عقلیاسلام میتواند فلسفه را از آن حالت ماورایی خارج کند و به گونهایکه به درد انسان و زندگی او بخورد-و به تعبیری آن را زمینی کند-یعنی چنان کند که دنیا و آخرت،ملک و ملکوت و طبیعت و ماوراءطبیعت از هم جدا نباشد و در عین حال گرفتاری فلسفۀ غرب(انسانمحور و تبعی شدن خدا یا حذف او)را هم در پی نداشته باشد."