خلاصه ماشینی:
"خواسته عبد الرحمان آن بود که حضرت مانند خلفای قبلیرفتار کند،اما ایشان به هیچ روی حاضر نبود آن سیاستها را دنبال کندو خود در این میان سیاستی مستقل داشت.
اما حضرت هرگز حاضر نبود از اصول اخلاقیخود در جهت کسب قدرت و حفظ آن دست بکشد و اساسا هدف سیاستو قدرت را گسترش اخلاق و اخلاقی زیستن میدانست؛بنابراین در برابراین گونه توصیهها،به صراحت بر سیاست اخلاقی خود تکیه میکرد ومیفرمود:«اتأمرونی ان اطلب النصر بالجور فیمن ولیت علیه!و الله ما اطوربه ما سمر سمیر و ما ام نجم فی السماء نجما؛آیا به من میفرمایید تا با ستمکردن بر آن که فرمانروای اویم،پیروزی را بجویم؟به خدا قسم تا ستارهایمیگردد و در آسمان ستارهای در میآید،چنین نخواهمکرد».
اما حضرت به هیچ روی حاضر نبود برای مصلحتی از ستمگری موقت بهرهجوید و همواره شعارشان این بود:«ما ظفر من ظفر الاثم به و الغالب بالشرمغلوب؛آن که مغلوب گناه شود،پیروز نیست و آن که با بدی به پیروزیرسد،مغلوب است».
حضرت میان برادر نابینا و عائلهمند خودبا دیگران فرقی نمیگذاشت و چون عقیل چندین بار نزد حضرت آمد واز درویشی خود گله کرد و خواستار بهره خاصی از بیت المال شد،امام بهجای برآوردن خواستهاش،آهنی تفته را به تن او نزدیک ساخت و چون نالهاو بلند شد،به او فرمود:«از آهنی که انسانی برای بازیچه خود گرم ساختهاست،مینالی و مرا به سوی آتشی که خدای جبار به خشم گداخته استمیکشانی؟»(25) این رفتار برابرانه با خویش و بیگانه،باعث آن شد که طلحه و زبیر،کهخود را از پیشگامان مسلمانی میدانستند و انتظار امتیازات ویژهای داشتند وخود از ناخواسته بیعت کنندگان با حضرت بودند،رو در روی ایشان بایستندو جنگی ناخواسته را به امم تحمیل کنند."