خلاصه ماشینی:
"بنابراین شناخت علت خاص در گرو تجربه است،اما آیا با تجربه میتوان علت منحصر پدیدهای را شناخت؟ اگر در شرایط خاصی به تجربه پرداختیم و معلوم شدپیدایش یک شئ در گرو شئ دیگر است و مثلا با تجربه فهمیدیمکه هر گاه«الف»باشد«ب»نیز تحقق مییابد و هر گاه«الف»رابرداریم«ب»نیز نابود میشود،آیا این تجربه میتواند به ما نشان دهدکه«ب»از غیر راه«الف»از هیچ راه دیگری تحقق پیدا نمیکند؟ تجربه تنها آن چه را که در حوزۀ احساس انسان واقع میشود،اثبات میکند و حق نفی ماروای آن را ندارد.
امروز این آشفتگی بیشتر است،شاید از آن روی که اندیشههایوارداتی و حتی متناقض بیشتری در دهههای اخیر از سوی غرب وارد کشور ماشده است و ما نیز در پی تلفیق آنها با اندیشههای به ارث ماندۀ خودمان بودهایمو نتیجه آن هرج و مرج و آشفتگی فکری بیش از حد بوده است.
ولی همان طور که شما گفتید طی این سده اخیر به موازات تغییراتسیاسی در ایران،در غرب نیز تحولات فلسفی و معرفتی جدی رخ داده است و نگاهامروز به مدرنیته بسیار متفاوت از نگاه یکصد سال پیش است.
*ولی من میخواهم بدانم شما که به سبک سید جواد طباطبایی از نگاه بهسنت سخن میگویید،آیا به دنبال شناخت سنت در جهت معفی پارادوکسها آنبا جهان جدید و عدم کارایی آن در نتیجهگیری نهایی هستید،یا معقدید که از دروناین سنت باید هویتی جدید را صورتبندی و ارایه کرد؟ در دهههای اخیر تعبیری سوسیالیستی از دین،که از یک سو سر در مارکسیسمعقب ماندۀ روسی داشت و از سوی دیگر در عرفان اسلامی،توسط روشنفکرانمطرح شد و امروز ماحصل آن نیز رو به روی ماست."