خلاصه ماشینی:
"قاضی بیضاوی در«انوار»این قول را چنین توجیه کرده که بعد از حروف مقطعه از کتاب آسمانیو قرآن سخن گفته شده است{/(و لذلک اخبر عنها بالکتاب و القرآن)/}.
مرحوم آیت الله طالقانی این نظر را چنینتوجیه کردهاند که مثلا در آیات سورۀ بقره«الم»تکرار شده است:{/«الم تر الیالذین خرجوا...
در تفسیر ماتریدی نیز این نظر نقل شده که ممکن است حروف مقطعه،رمزی از اجلها و سایر خبرها و امور غیبی باشد.
در«مجمع البیان»از علی(ع)چنین نقل شده است که«ان لکل کتاب صفوی وصفوی هذا الکتاب حروف التهجی؛هر کتابی راچکیدهای است و چکیدۀ قرآن این حروف است».
اما در عمل،همانگونهکه در بخش پیشین دیدیم،تا سدۀ ششم،تعبیر و تفسیرهایی از این حروف بهدست داده شده و از سدۀ ششم به بعد نیز افزون بر ارائه تعبیر تفسیرهای سنتی،پارهای تأملات بیشتر و تازهتر در این حروف صورت پذیرفته است که میتوانآغازگر آن را زمخشری،صاحب تفسیر الکشاف،دانست.
این موضوع را در مورد سورۀ«ن»،«ص»،«حم»و سورههای دیگر نیز مطرح کرد و استثناها را برای خود توجیه نمود؛مثلا اگر در مورد حرف«ق»در سه سورۀ الشمس،القیامه و الفلق نتیجۀناخواسته پیش آمده،او گفت در صورت ملاک قرار دادن مجموع سه فاکتوربسامد مطلق،درصد بسامد و میانگین آیه،فرضیه به قوت خود باقی میماند.
بدین ترتیب،درحالیکه بعضی اصرار داشتهاند این حروف،اسرارمخصوص الهی هستند و دیگران نباید به آن نزدیک شوند،از یک سو درعمل همواره تأویل و تعبیرهایی از این حروفصورت پذیرفته و در کتابهای تفسیر و آثاردیگر ذکر شده است،و از سوی در دیگر در قرنشش و هفت و پس از یک فترت در قرن حاضر،آن هم بهطور مشخص در جهان تسنن،کارهایی تازهتر انجام یافته است."