خلاصه ماشینی:
"نظریه افعال گفتاری در این باره چه موضعیدارد؟آیا میتوانیم وحی را در این قالب مطرح کنیم که مثلا پیامبر اکرم(ص)در ماجرای عروج و مواجهه با خداوند،که نوعی تجربه دینی دانسته میشود،و بعد انتقال گزارههای مربوط به این ماجرا،به نوعی با خود گفتوگو داشتهاست؟ دیدگاه فعل گفتاری مدلی برای فهم است؛یعنی ما سعی میکنیم وحیرا به عنوان امری مجهول،براساس مدلی،که در اینجا فعل گفتاری است،بفهمیم.
در واقع بحث اصلی این است که سرشت وحی چیست؟ونظریه افعال گفتاری در اینجا چگونه میتواند راهگشا باشد؟ در سؤال شما دو نکته متفاوت هست:یکی این که آیا نظریاتی مانند نظریهافعال گفتاری میتواند حقیقت وحی را آشکار کند یا نه و آیا این نظریه تواناییبیشتری نسبت به سایر نظریات دارد؟پرسش دیگر این است که آیا این نظریهمیتواند تبیین کند که آیا کلمات به همان صورتی است که از جانب خداوندبر پیامبر نازل شده است؟در پاسخ به نکته اول باید گفت که نباید انتظارداشت که حقیقت وحی را،به عنوان پدیدهای غیر عادی که عموم بشر به آندسترسی نداشتند،درک کنیم.
در پاسخ به پرسش دوم باید بگویم ادعای من این است که در میان اینسه دیدگاه،تنها دیدگاه فعل گفتاری است که میتواند از عهده این کاربربیاید؛چون تکلم با خود واژهها و به کار گرفتن آنها را در ارتباط زبانیضروری میداند و انتقال معنا از طریق تکلم تنها در صورتی شکل میگیردکه انسان با واژهها کارهایی را انجام دهد؛بنابراین،این دیدگاه میتواندسرشت زبانی وحی را نشان بدهد،ولی دو دیدگاه دیگر نمیتوانند."