خلاصه ماشینی:
"از دیدگاه معرفتشناسی یکی از مهمترین و سرنوشت سازترینپرسشهایی که در خصوص این حوزه پژوهشی مطرح میشود،آن است که:آیا آیندهاندیشی یک علم (science) ،در معنای جدید این واژه در فلسفهعلم،به شمار میآید؟یعنی آیا یافتههای این حوزه،مجموعهای از حدسهاو ابطالهاست که به قصد شناخت واقعیت عینی ساخته و پرداخته میشود وبه همین اعتبار در برخورد با این واقعیت،بالقوه قابل ابطال شدن است؟یاآنکه دعاوی مطرح شده در این حوزه،نوعی تمنای محال و سودای خام استکه در قالب آرزوهای فرافکنده شده به آینده تجلی مییابد؟ اهمیت این پرسش در آن است که تنها در صورتی که بتوان ازشأن معرفتبخشی آیندهاندیشی دفاع کرد،میتوان برای آن موقعیتی به منزله یک علم تجربیدر میان دیگر علوم،قائل شد.
اما از آنجا که پیشبینی روندهای آینده برمبنایاطلاعات موجود و یا با بهرهگیری از قوانین و نظریههای کلی،امری است کهدر همه علوم تجربی رواج دارد،آن دسته از گزارههای آیندهاندیشانه که وظیفهایکموبیش مشابه را در قلمروهای مختلف آیندهاندیشی بر عهده دارند،از حیثمعرفتبخشی،مشمول همین حکم کلی خواهند بود و واجد ارزش صدق بهشمار میآیند."