خلاصه ماشینی:
"جهانی شدن همچنین همه حوزههای استحفاظی را درهممیریزد و هر فرهنگی را در فضایی قرار میدهد که عرصه حضور وابراز ووجود فرهنگهای دیگر هم هست؛نظامهای معنایی را ازلنگرگاههای محلی خود آزاد میسازد؛دنیای نسبتا بسته دینهایخاص را،بسیار بیش از پیش،بر روی ادیان دیگر باز میکند؛آدابو سنن و الگوهای مختلف زندگی را،به واسطه فناوریهای پیشرفتهارتباطی و حملونقل،به اقصی نقاط جهان صادر میکند؛با کنارهم قرار دادن فرهنگهای خاص،ذات باوری و مطلقگرایی فرهنگیرا به شدت متزلزل میکند و هر فرهنگ را به مثابه یک نظام عنایی درکنار نظامهای معنایی دیگر که به صورت اجتماعی ساخته میشوندو به هیچ روی فراتاریخی نیستند،قرار میدهد8؛با نسبی کردنفرهنگها،تصور سنتی از فرهنگ چونان امر مطلق،پایدار وفراتاریخی را بیاعتبار میکند و اختلالی جدی در کار ویژه هویتسازیآن پدید میآورد،و سرانجام این که با تکثیر مرجعهای اجتماعی،هویتسازی سنتی را دشوار میسازد.
3 اکنون،چه باید و چه نباید کرد؟چگونه باید در مقابل هجمهشالودهشکن و هویت برانداز پدیده جهانی شدن از مرزهای هویتیخود پاسداری کرد؟ چگونه باید حریم فرهنگی و هویتی خود را از گزند این پدیدهمحفوظ نگاه داشت؟چگونه باید از رهگذر«شناخت»آینده به«ساختن»فردایی پرداخت که در آن امنیت هستیشناختی(هویتی)انسان و جامعه ایرانی تضمین شده باشد؟چگونه میتوان چشمفرهنگی انسان ایرانی را شست که طور دیگر(متفاوت از گذشته)به«خود»و«دگرخود»بنگرد و طرحی نو برای آینده فرهنگی و هویتیخود دراندازد؟ میدانیم این انسان با این که چندبار در همین قرن بیستم،بهقول اخوان ثالث در آخر«آخر شاهنامه»،چشم گشوده و گفته«آنکطرفه قصر زرنگار صبح شیرین کار»؛یعنی با سادگی و خوشخیالیگمان کرده فردا به بهشت برین و جامعه برترین(با هر تعریفی از اینها)خواهد رسید،هنوز در خم کوچه تدبیر جامعه گرفتار است."