خلاصه ماشینی:
"هرچند که ادب زیبا و غنی پارسی سرشار از گوهرهای ارجمند اسرارعبادت و خدا آگاهی است،ولی امروز نگرشهای نوینی از سویروانشناسان،انسانشناسان،متکلمان معاصر،فیلسوفان دین و عرفانپژوهان نامدار به این مقولۀ زیبا و دیرپای فرهنگ بشری شده که ابعاد جدیدیاز حقیقت دعا و عبادت و پیوند استوار آن با جان آدمی را آشکار ساخته است.
در نیایش احوالی پدید میآید که فیلسوفان دین امروز آن را«تجربۀ دینی»مینامند؛یعنی که آدمی با جان خود اموری را مییابدکه در ذهنش خطور نکرده است.
هرچند که ما را به کنه ذت او راهینیست،اما نومید نباید بود که خود ما را خوانده است و به دیدۀ اهل معنا رخنهفتن نیز برای شعلهور ساختن آتش طلب در ماست: {Sآستین بر روی و نقشی در میان افکندهای#خویشتن پنهان و شوری در جهان افکندهای#هر یکی نادیده از رویت نشانی میدهد#پرده بردار ای که خلقی در گمان افکندهایS}و این همان«دیالکتیک وجودی نظریۀ تجلی»است که در حکمت و عرفاناسلامی در موضوع رابطۀ انسان و خدا و تجلی خدا بر بشر مطرحشده است."