خلاصه ماشینی:
"از سوی دیگر رویکرد جامعهشناسی به انسان و عالم و نحوه تحققوجود تاریخی-اجتماعی بشر در اجتماع،حاکی از آن است که هستهتجربی جامعهشناسی در حال فروپاشی است؛زیرا فاقد ظرفیتهای لازمبرای دستیابی به عینیت و جامعیت مورد ادعای خویش است؛به گونهایکه،به قول تامس کوهن،معماهایی که گمان میرفت دارای جوابهاییدر پارادایم جامعهشناسی هستند،در دوران تجدد به پرسشهای انباشتهو بیپاسخ مبدل شدهاند که ساختارهای نظری این پارادایم را برای یافتنپاسخ،به سختی تحت فشار شکننده قرار دادهاند و جامعهشناسی به ناچارباید از برتریجوییهای خودخواهانه خویش نسبت به علوم و معارف دیگردست بردارد و سامانههای متعصب خویش را درهم شکنند و با پذیرشرویکردهای جدیدی همچون جامعهشناسی مبتنی بر الهیات،بتواند در فضای ما بعد تجدد،بقای خویش را تضمین نماید.
جامعهشناسی دینی با کنار گذاشتن مفروضات و پیشانگارههایعلمی عصر تجدد،باید وجودشناسی و معرفتشناسی خود را برپایهآموزههای سرشار از مفاهیم دینی عصر سنت پیریزی کنند تا این امکانبهوجود آید که از منظر دیگر به انسان و عالم نگاه کند و از ادراکاتصرفا«حسی و تجربی موجود فراتر رود و به برداشتهای جامعتر وواقعبینانهای دست یابد که این برداشتها،زمینهای ایجاد میکنند کهحوزه معرفت جامعهشناسی به منابع شناختی و وجودی نامکشوفدیگری دست یابد."